Få betalt for dine meninger

Hvor ofte opplever du ikke at dine geniale idéer blir ignorert? Bli heller med på markedsundersøkelser og avgi din mening om alt fra nye lakrispastiller til kondomer. For dette blir du belønnet med gratis mat, drikke og flere hundre kroner.

Bruk hodet og del dine tanker med et markedsbyrå. Det kan lønne seg. Foto: tore g Vis mer


Det finnes et titalls byråer her i landet som driver med intervjuundersøkelser. De samler sammen paneler av tilfeldig valgte forbrukere for å diskutere nye produkter, reklameannonser, og forretningsideer. Dette gjør de på oppdrag fra store produsenter av husholdnings- og forbrukerartikler

Dersom Freia vurderer å lansere en ny peanøttsjokolade, men er usikker på om smaken vil appellere, ringer de et markedsbyrå for å gjennomføre en sjokolade-smakstest. Er du en av de heldige som blir oppringt, kan du se frem til to timer med sjokoladespising, sosialt samvær, diskusjon og 300-500 kroner rett i lomma.

Snakk og få mat

Scan-Fact arrangerer i underkant av 10 intervjuundersøkelser i uka. Her kan du delta i diskusjoner om alt fra barnebleier, ølreklamer, tyggegummismak, hårsjampo til design av tannbørster, opplyser Jannicke Flesland i Scan-Fact.

Belønningen for å være med er gratis pizza, mineralvann og en gavesjekk som varierer fra tre- til femhundre kroner. Hele undersøkelsen tar ikke mer enn et par timer, og foregår som regel på kveldstid.

- Det er imidlertid en begrensning på maksimum en undersøkelse i halvåret per person, sier Flesland. For de som vil mene noe om det meste anbefaler hun å prøve flere byråer

Gunstige premier

Andreas Hole, feltkoordinator i et av Europas største markedsundersøkelsesbyråer, GFK, sier at forbrukerundersøkelser er et meget viktig hjelpemiddel for å kartlegge hva folk trenger og ønsker. GFK har bygget opp en omfattende forbrukerjury på 7000 husstander som er med på alle typer undersøkelser.

- Noen ganger ønsker vi å vite hvor mange ganger du har kjøpt gulrøtter denne uken, en annen gang vil vi vite når du sist leide en videofilm. Som takk for å være med i juryen, er du med på trekningen av flotte premier:
GFK har også et husholdningspanel på 1500 personer som fører dagbok over hva de kjøper. Det tar et kvarter hver uke å fylle ut denne dagboken, men den gir til gjengjeld grei oversikt over dine husholdnings utgifter. Sitter du i dette husholdningspanelet opparbeider du også poeng som du kan veksle inn i flotte premier, sier Hole til Dinside.

Bestem over naboen

- De som er med i forbruker- eller husholdningspanelene våre har stor påvirkningskraft, ettersom deres meninger går rett til produsentene. Våre deltagere er i høy grad med på å forme hvordan resten av Norge skal leve, sier Hole.

Han opplyser at GFK alltid er mottagelige for personer som ønsker å være med på intervjuundersøkelser, sitte i paneler eller være med på produkttester (ring Gahrmaker på tlf 22 67 09 04 for nærmere informasjon).

Det vanligste incentivet for å få folk til å komme på intervjuundersøkelser er et gavekort på 300 - 500 kroner, får DinSide opplyst av markedsbyrået New Insight.

Noen ganger trenger byråene spesifikke grupper, for eksempel leger, og da blir belønningen naturligvis noe høyere. Det er også en karantenetid på ett år før du får lov til å bli innkalt til en ny undersøkelse.

Følgende markedsbyråer trenger personer til sine intervjudatabaser:

GFK Markedsundersøkelser: 22 67 09 04
MMI 22 95 47 00
Feedback Research 22 42 67 00
New Insight 22 55 55 97
4 Fakta AS 22 99 20 00
Scan Fact AS 22 47 35 00