EU: Samme pris overalt

EU vil harmonisere bilprisene i europeiske land. Målet er bilmodellene på sikt skal koste det samme over hele Europa.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Harmoniseringen er allerede i gang. EU-kommisjonen publiserer to ganger i året en sammenlikning av prisene på hele 80 bilmodeller i medlemslandene.

Tidligere brukte de en indeks for å vise prisforskjellene. Nå viser EU forskjellene i hard valuta. Innføringen av Euro gjør det enklere å sammenlikne priser i ulike land.

I gang

EU: Samme pris overalt

Dermed står bilbransjen overfor en ny markedssituasjon, nemlig bevisste forbrukere med prisforskjeller som våpen.

En rekke firmaer som tilbyr bilkjøp over landegrensene har sett dagens lys på Internett. Blant disse er tyske Autoscout24.

Selskapet fokuserer på prisforskjellene, kundene bestiller og Autoscout24 importerer bilene fra landet med de laveste prisene.

EU rører likevel ikke medlemslandenes avgiftsnivå, som er en svær statlig inntektskilde for mange land.

Jeg vil se prisforskjellene før og etter avgifter

Før avgiftene

Dermed får harmoniseringen størst betydning der prisforskjellene skyldes høye priser fra bilprodusentene, og og ikke avgiftstrykket. Bilprodusentene opererer nemlig med ulike priser til importører i ulike land.

- EU legger seg ikke opp i særavgiftene. Dermed kan Norge forbli en øy i periferien hvor bilforhandlerne kan sette de prisene de vil, sier Egil Otter, informasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Otter mener likevel EU-tiltakene indirekte kan gi lavere priser i Norge gjennom endringen i det såkalte gruppeunntaket, hvor EU vil åpne bilbransjen for konkurranse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Indirekte virkning

- Når bilprodusentene får mindre makt til å begrense konkurransen, vil det bidra til å presse prisene nedover - også i Norge. Tross det høye avgiftsnivået sparer man betydelige beløp på egenimport av biler fra utlandet, sier Otter.

Norske bilavgifter beregnes ut fra bilens vekt, sylindervolum og hestekrefter. For en gjennomsnittlig bil, for eksempel en Toyota eller Volkswagen Golf til 200.000 kroner, utgjør avgiftene og momsen rundt 100.000 kroner.

Nesten 50 prosent av bilprisen er altså avgifter. For tunge biler med kraftig motor er avgiftsdelen enda høyere. Derfor lønner det seg særlig å importere store biler som Mercedes, BMW og Audi.

Importerer mer

Bruktimporten her i landet er stigende. I 2001 kjøpte nordmenn 91.916 nye biler, mens måfirmaer og privatpersoner kjøpte hele 28.032 bruktimporterte biler.

Ifølge EU har bilprisene så langt vært høyest i Tyskland, Østerrike og Storbritannia, og lavest i Spania, Hellas, Finland og Danmark - før avgifter.

Det britiske analyseselskapet Eurocarprice.com viser prisforskjellene inkludert avgifter.

Vis meg prisforskjellene før og etter avgifter