Er pruting lurt?

Hvorfor er ikke pruting utbredt i Norge? Er det en naturlig markedsutvikling med faste priser, eller er vi nordmenn rett og slett for dårlige til å prute.

Senterleder Beate Boman Larsen i Steen og Strøm, sier at det er svært sjelden at norske kunder pruter på prisen. Innenfor de fleste produkter er det heller ikke mye å hente sier hun, men du kan ofte få med et par sokker eller t-skjorter dersom du ber om det.

- Dersom du ønsker å få ned prisen på en vare, er den mest vanlige metoden å be om rabatt på store kjøp Butikkene er ofte villige til å gi et avslag på 5 - 10 % dersom kunden er hyggelig. Her er det ingen absolutt regel, ettersom pruting tar mye tid for både kunde og ekspeditør.

Skulle pruting bli mer utbredt, ville man være nødt til å ansette flere ekspeditører, som igjen ville gjøre utslag i prisen på varene, sier Larsen. Hun er derfor fornøyd med dagens system, og mener at marginene i norske butikker er på det nivået de burde være.

Et dilemma

Ifølge forbrukerombud Torfinn Bjarkøy er pruting et dilemma. I en artikkel i Aftenposten sier han at når noen pruter, går det utover de som ikke pruter. Det tar tid for både selger og kjøper å prute, og han understreker at det ikke er prutingsmonnet som er viktig, men den endelige prisen.

Derfor er det ikke i forbrukernes interesse å prute ukritisk, og det kan være like mye å hente ved å foreta en prisundersøkelse hos de forskjellige leverandørene. Erfaring viser at dersom du nevner hvor mye et produkt koster hos konkurrenten, så er ofte butikken du befinner deg i villig til å selge til den samme prisen.

Forbrukerrådet advarer

Informasjonssjef i forbrukerrådet Per Øivind Nilsen advarer mot å tro for mye på personlig pruting. Dersom et produkt skal selges til en lavere pris, så vil gjerne butikken annonsere dette for å lokke til seg flere kunder.

Å reklamere med tilbud og avslag er god markedsføring, å drive med individuell prissetting vil ikke tiltrekke kunder. Forbrukerrådet passer på at butikker følger de lover og regler som gjelder for annonsering av tilbud. Det kreves faktisk at det har foregått et "regulært" salg, for at butikkene skal tillates å annonsere en prisnedsettelse. Nilsen tror ikke at butikker er villig til å fire på sin inntjening bare for å få til et salg.