Eple-full av antioksidanter

Eple er rik på fiber, fruktsyrer, pektin og antioksidanter som gir den en rekke gode medisinske egenskaper. Den senker kolesterolet og virker regulerende både ved diare og forstoppelse. Antioksidantene gjør at den vil forebygge både hjertekarsykdommer og kreftsykdommer.

Eple er en gammel kultur og næringsplante som er blitt en av våre mest brukte frukter. Den inneholder lite C-vitmainer, men er rik på blant annet fiber og antioksidanter som gir den en rekke gode medisinske egenskaper. Den senker kolesterolet, virker regulerende både ved diare og forstoppelse. Antioksidantene gjør at den vil forebygge både hjertekarsykdommer, lungesykdom og kreftsykdommer.

Kultivering av eple startet allerede i steinalderen, arkeologiske funn viser at epler ble kuttet i 2 eller 4 allerede på den tid, som tegn på at de ble tørket og lagret for vinteren. Under Ramses III (12. århundre f. Kr.) ble eple kultivert langs Nil-dalen. Hippokrates omtaler bruk av epler i Hellas. På begynnelsen av 1700 tallet ble epletreet importert til Nord-Amerika og litt senere til Sør-Afrika og Australia. I dag er det utviklet flere tusen ulike eple sorter.

Epletreet kan bli flere tiår gammelt, det har en rik blomstring om våren med hvite og røde blomster. Det utvikles så en steinfrukt med et tykt fruktkjøtt som er selve eplet.

Tradisjon og historie
Eple har fra gammelt av vært brukt rensende. At det virkelig har en rensende virkning forstår vi etter vært som det er blitt klarlagt hvordan fiber, pektin, antioksidanter og flavonoider virker.

An apple a day keeps the doctor away er et ordtak med mening fordi eple har mange gunstige helse effekter og kan bidra til å forebygge en rekke plager. Det har fra gammelt av vært brukt for å stimulere fordøyelse, både ved diaré og forstoppelse - spesielt til barn. Det har vært gitt ved hoste og luftveisinfeksjoner, for å dempe feber, stimulere nyrer og lever.

Innholdsstoffer
Eple er egentlig lite næringsrikt og inneholder 80 % vann, 1oo gram eple inneholder bare ca 50 kcal - mest som glukose og fruktose. Det er opp mot 10 % sukker i friske epler. Eple inneholder også lite med vitaminer, kun 10 mg C-vitamin pr. 100gram. Eple inneholder en del fiber og kalium (120 mg per 100 gram) og rikelig med fruktsyrer. I tillegg til fruktsyrene er eple rikt på pektin som er et polysakkarid-fiber som ikke absorberes i tarmen. Pektin vil dermed binde væske. Det er også rikelig med flavonoider, bl.a. quercetin med flere i eple - dette er stoffer med sterk antioksidant effekt..

Virkning og medisinsk bruk
Flere studier viser at eple senker blodkolesterolet, særlig senkes det farlige LDL-kolesterolet - mens det gunstige HDL-kolesterolet stiger. I en av studiene spiste 30 franske menn og kvinner 2-3 epler hver dag i en måned. Fire av fem fikk lavere kolesterol og halvparten fikk mer enn 10 % reduksjon. Pektin i eple virker kolesterolsenkende, men virkningen blir sterkere av å spise epler enn bare pektinpulver.

Eple har god effekt både ved forstoppelse og diare. Kombinasjonen av fibre, pektin og fruktsyrer i eple gjør at eple motvirker og leger forstoppelse. Pektin bløtgjør tarminnholdet, mens fruktsyrene og fibrene irritere og stimulerer fordøyelsen. Pektin binder væske og eple har en rekke stoffer som virker naturlig bakteriehemmende og dette forklarer at eple også virker godt mot diaré. I tillegg tilføres en del fruktsukker og mineraler som gjør at eple gir lett-absorberbare kalorier og salter som er nyttig ved diaré.

Eple har fra gammelt av vært brukt mot revmatiske lidelser og gikt. At eple stimulerer fordøyelsen, reduserer tarmpassasje-tiden og hemmer vekst av uønskede bakterier i tarmen kan forklare noe av virkningen mot leddplager. I tillegg inneholder epler rikelig med antioksidanter, spesielt quercitin som er et flavonoid med betennelses hemmende virkning.

Friske epler, epleskall og eplejuice inneholder stoffer som i laboratoriestudier virker hemmende på flere typer sykdomsfremkallende virus - bl. a. på polio og coxsackie virus. Epler kan ha en forebyggende effekt på virusinfeksjoner og begrense varigheten av infeksjonene.

Rå friske epler virker rensende på tennene og styrker tannkjøttet når de tygges. Det skylles den rensende virkningen av fiber og fruktsyrer og den betennelsesdempende virkningen til antioksidantene.

Annen bruk: Epler kan spises rå, kokes, bakes, presses til juice med mer. Det kan lages eple gele, eplemos. Eplesaften kan gjæres til cider eller destilleres for å lage Calvados et eplebrennevin.

Dosering og tilberedning
Du kan spise så mye epler du vil - studier som er gjort tyder på at 2-3 epler daglig er nok for å gi gunstig effekt. Større mengder epler gir ingen betydelig tilleggs effekter. Det er best å spise epler med skall, fordi da får du mest antioksidanter, fiber og pektin. Spis helst eplene rå eller lettkokte då får du mest utbytte av både fiber, antioksidanter og C-vitamin. Syrlige grønne epler har vanligvis mer C-vitaminer enn søte og grønne. Eplemos, tørkede epler og eplejuice innholder også fiber - men har blitt utsatt for oksidering og har mindre antioksidant effekt og har mindre C-vitamin.

Ved diaré brukes det revet eple uten skall - dvs med minst mulig fiber. Du kan godt la det stå å bli litt brunt, for da oksideres deler av fruktsyrene som de virker mindre irriterende på tarm.

Brukt utvortes kan et grøtomslag med rå revne epler dempe forstuvninger og hevelser i ledd.

Bivirkninger og begrensninger i bruk
Å drikke store mengder eplejuice kan gi tannråte og diare, spesielt hos barn. Ellers er det ikke bivirkninger ved bruk av epler. Eplekjernene inneholder noe blåsyreglykosider, men du må spise mye hvis det skal gi forgiftningssymptomer.

 

Mozon.no sist oppdatert 09.08.2001