En Lidlse

Norge vil få sjokk når supermarkedkjeden Lidl kommer hit: Lidl-butikkene i Portugal hadde ekstremt lavt vareutvalg.

Lidl åpnet de første butikkene i Finland i sommer. Sverige står for tur. Neste år kommer de til Norge.

Slik gjør de det

De kjører en mye råere lavprisprofil enn vi er vant til. Vi får nå "hard discount" mot dagens "soft discount", som de norske matvarekjedene kjører.

Det vil gi billigere matvarer. Men samtidig nedprioriterer kjeden alle andre hensyn enn pris. Våre feriebesøk i Lidl-butikker på Algarvekysten i Portugal levner ingen tvil. Lidl bar preg av...

  • ...ekstremt lavt vareutvalg
  • ...matvarer i store pakker (som i tax free-butikker)
  • ...en stor overvekt av Lidls egne merkevarer
  • ...klær, sko, byggevarer og elektronikk (lokkevarer)
  • ...trange lokaler
  • ...få ansatte

    Mangfoldet

    Tar du to desiliter Smart Club, en spiseskje Europris og noen gram Felleskjøpet, har du Lidl-oppskriften. De to - tre Lidl-butikkene vi besøkte i Portugal framsto som en fattigmannsversjon av Obs! - bare mye, mye mindre.

    Antall vareslag hos Lidl varierer fra land til land. I Hellas har butikkene 1.000 - 1.200 varer, men bare 500 - 800 varer i Italia. Ifølge AC Nielsen har de nyåpnede butikkene i Finland rundt 1.000 varer.

    Mye tyder på at også norske Lidl-butikker vil få rundt 1.000 vareslag, som faktisk bare er rundt 30 prosent av vareutvalget i andre norske lavprisbutikker:

    En av tre varer

  • Rema 1000: 2500 varer
  • Rimi: 2000 - 3500 varer
  • Kiwi: 3000 varer
  • Coop Prix: 3500 varer

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    Går det som ekspertene hevder, vil Lidl presse de norske matvarekjedene til å senke prisene. Da synker også vareutvalget. Satt på spissen kan Lidl bidra til at 2/3 av matvarene forsvinner fra lavprisbutikkene.

    Er det virkelig slik vi vil ha det?