En av fem har hodepine

En av fem har hodepine

Det å ha vondt i hodet kan være slitsomt. Det vet en av fem nordmenn, for så mange er faktisk rammet av hodepine eller migrene. Kvinner har det verst.

Av

Mens nesten 25 prosent av kvinner i alderen 16 til 79 år er plaget, er tallet bare 15 prosent for menn. Det viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Blant de som er plaget av hodepine og migrene har 29 prosent søkt lege en eller flere ganger i løpet av de tre siste månedene, viser undersøkelsen fra i fjor. Flere er også borte fra jobben som følge av plagene.

Vi ba doktor Bernt Rognlien om å forklare hva migrene egentlig er.

- Migrene skyldes at blodårene i hodet trekker seg sammen, og deretter utvider seg. Det er under utvidelsen av blodårene at smertene kommer, forklarer han.

Migrene er ofte arvelig, og anfall kan utløses av alt fra menstruasjon, stress, psykiske påkjenninger og enkelte næringsmidler.

Kraftige og bankende smerter

- Den som har migrene vet ofte hva som utløser anfall. De vanligste matvarene som utløser anfall er reker, ost, rødvin, sjokolade, forteller Rognlien.
- Som oftest starter et anfall med flimring for øynene, eller små lysglimt noen minutter før smerten begynner. Migrene kommer ofte som anfall av halvsidig hodepine, med eller uten kvalme og oppkast. Ofte er den så kraftig at den er uforenlig med arbeid og daglige gjøremål. Hodepinen blir dessuten verre ved fysisk aktivitet under et anfall, sier Rognlien, som også er utdannet akupunktør, homeopat og ekspert på medisinske urter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Smertene er kraftige og bankende, og kan vare fra alt fra noen timer til flere dager. Smertene beveger seg ofte fra side til side, fra anfall til anfall. De aller fleste er lyskye og ømfintlige for lyder og ønsker å ligge i et mørkt rom. Noen kan få vanskeligheter med å snakke, bli klønete i armer og bein, få nummenhet , eller migrenen kan utløse kraftig svimmelhet.

Viktig å få stilt diagnose

- Når bør man oppsøke lege?
- Ved hodepine og migreneanfall bør du oppsøke lege for å få stilt riktig diagnose. Det er viktig å få utelukket andre årsaker til kroniske hodesmerter. Virksom behandling forutsetter riktig diagnose.

- Hva finnes av behandling?
- Migrenemedisinene hjelper mange. Men du må ta dem hver gang du får et anfall for å redusere intensiteten og forebygge kraftige anfall. Det er litt skummelt fordi du kan bli avhengig av et stort pilleforbruk. Men det er også mye du selv kan gjøre for å fjerne utløsende årsaker, sier Rognlien.

Han forteller at stress ofte er en utløsende årsak, og at det derfor er viktig å lære avspenningsteknikker.

- Har du mistanke om at enkelte matvarer er utløsende, bør du systematisk prøve å kartlegge dette for å fjerne dem fra kostholdet. Dette bør også legen din kunne hjelpe deg med, sier han.

Søvn og døgnrytme

Søvn kan også hjelpe.
- Får du sove når du har anfall vil du ofte oppleve at hodepinen er borte når du våkner igjen. Nok søvn og regelmessig døgnrytme kan for mange forebygge anfall. Dette er også viktig i helgene. Mange får såkalt ”weekendmigrene”, men den kan bli borte hvis du opprettholder samme døgnrytme i helgene som resten av uken, mener legen.

Han anbefaler også at man unngår mye sterkt sollys, sterke lyder og andre ting som kan utløse anfall.

- Mange kvinner får mer migrene når de går på p-piller. Regelmessige måltider kan være med på å forebygge anfall. Unngå søtsaker som mellommåltider, drikk lite kaffe og vær spesielt forsiktig med rødvin, råder han.

For de som vil prøve urter anbefaler han Matrem (Chrysantemum partetum), som kan ha effekt.
- Det finnes også flere ulike naturmidler til bruk for migrenepasienter laget av Matrem, sier han.

Akupunktur og homeopati

Hvilke alternative behandlingsformer kan hjelpe?
- Homeopatiske medisiner har ofte god effekt, og virker ofte slik at du får mindre og sjeldnere anfall, mener Rognlien.

- Akupunktur kan også være effektiv for å behandle akutte anfall, og for å forebygge anfall. Mange blir helt friske og anfallsfrie i lange perioder eller flere år etter en serie med akupunkturbehandlinger, hevder han.
- Effekten er så god at dette burde være første behandlingsvalg for alle med migrene, mener han.

Yoga og meditasjon kan også være gode alternativer. Du kan også massere deg selv.
- Ved et begynnende anfall kan det hjelpe å massere i nakke, panne og ansikt.

Mozon, no, oppdatert 22.08.02