FLEST HENVENDELSER OM ELKJØP: Elkjøp topper firma-listen over hvilke selskaper Forbrukerrådet har fått henvendelser om fra forbrukere, i 2018. - Store firma med mange kunder er de som topper som motpart. Det er først interessant når selskaper som ikke har så stor omsetning, kommer høyt opp på lista, som Tesla, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, til Dinside. Foto: NTB scanpix
FLEST HENVENDELSER OM ELKJØP: Elkjøp topper firma-listen over hvilke selskaper Forbrukerrådet har fått henvendelser om fra forbrukere, i 2018. - Store firma med mange kunder er de som topper som motpart. Det er først interessant når selskaper som ikke har så stor omsetning, kommer høyt opp på lista, som Tesla, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, til Dinside. Foto: NTB scanpixVis mer

Dette spør vi Forbrukerrådet om

Elkjøp topper liste hos Forbukerrådet: - Ikke hyggelig

Elkjøp topper listen over selskaper som Forbrukerrådet får flest henvendelser om. Men det er likevel spørsmål om bil og bolig de aller fleste trenger hjelp til.

Forbrukerrådet offentliggjorde i dag statistikker over hva det er de får henvendelser om fra publikum.

De skriver at spørsmål til Forbrukerrådet om strøm og fly økte med henholdsvis ni og ti prosent i fjor, men at de områdene flest forbrukere kontakter dem om er bil og bolig.

Og på tross av dette: På toppen av listen over selskaper de får flest henvendelser om er det verken selskaper som beskjeftiger seg med strøm, fly, bil eller bolig:

På toppen, med desidert flest henvendelser finner vi elektronikkjeden Elkjøp, med 962 henvendelser.

#2: På andreplass: Power/Expert, med 492 henvendelser.

#3: På tredjeplass: Telenor, med 405 henvendelser.

#4 og videre: Men så, fra fjerdeplass og nedover topplista, kommer bil- og fly-henvendelsene. For i fallende rekkefølge kan vi nevne Tesla, Norwegian og Møller bil.

Du kan se hele listen lenger ned i artikkelen.

- Ingen svarteliste!

Merk dette: Listen med selskaper er antall henvendelser.

- Det er selskaper der forbrukeren har tatt kontakt med oss for å få individuell veiledning, forklarer Henrik Ebne i Forbrukerrådet til Dinside, og sier videre at det generelt er slik at selskaper med mange transaksjoner i løpet av året kommer høyt på denne listen.

Han understreker at dette ikke er noen svarteliste, men at det viser tydelig at de som selger mye må ha gode ordninger for ettersalg.

- Store firma med mange kunder er de som topper som motpart. Det er først interessant når selskaper som ikke har så stor omsetning, kommer høyt opp på lista, som Tesla, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, til Dinside.

Elkjøp: - Ikke hyggelig, men vi er størst på forbrukerelektronikk

- Uten at jeg har hatt anledning til å sette meg inn i detaljene i denne oversikten, så er det jo ikke hyggelig å toppe Forbrukerrådets klagetopp, sier Christian Kamhaug, nordisk kommunikasjonssjef i Elkjøp, til Dinside.

Han sier videre at Forbrukerrådet ikke har kunnet gi dem noe mer detaljert informasjon om hva som ligger bak statistikken, men at de topper listen nok er en naturlig konsekvens å være den desidert største aktøren på forbrukerelektronikk i Norge.

- Vi noterer at forbrukerelektronikk er blant de kategoriene som generer flest henvendelser til Forbrukerrådet, og når vi hvert år omsetter nettopp PC-er, mobiltelefoner og vaskemaskiner med mer for mer enn 12 milliarder kroner i Norge, er det dessverre sånn at vi også får vår del av klagene, sier han.

Han understreker at det er de som er den naturlige motparten dersom en av deres kunder har et problem med et produkt de har kjøpt hos dem – uansett leverandør.

- Vi forsøker å gjøre så godt vi kan for å løse eventuelle problemer som måtte oppstå, og håper at kunder som måtte være misfornøyd av en eller annen årsak, kommer til oss først slik at vi kan finne gode løsninger sammen.

Han forteller at når de måler kundetilfredshet i sine fysiske butikker så ligger de på mer enn 90 prosent kundetilfredshet.

- Vi har selvsagt mål om å bli enda bedre, og jobber kontinuerlig med forbedringer. Vi har satsete mye på opplæring og kursing av våre ansatte. Om Forbrukerrådet kan gi oss noe mer detaljert informasjon om hva de årsakene er, så kommer vi selvsagt til å ta dette videre internt i vårt kontinerlige forbedringsarbeid, sier Kamhaug til Dinside.

Tesla: - Fortsetter arbeidet for bedre kundeopplevelse

Direktør Blyverket i Forbrukerrådet nevner spesielt Tesla, som også er selskapet med den største økningen i antall henvendelser til Forbrukerrådet.

- Teslas problemer er først og fremst knyttet til voksesmerter og vi følger med for å sikre at forbrukernes rettigheter blir tatt hensyn til, uttaler Blyverket.

Even Sandvold Roland i Tesla Norge er enig i at de ikke har greid å bygge ut servicekapasiteten i samme tempo som veksten i omsetning:

- Den store etterspørselen etter elektriske familiebiler har ført til kraftig vekst for Tesla de siste årene, og vi har erkjent at vi ikke klarte å bygge ut servicekapasitet i samme tempo. Den gode nyheten er at vi allerede har gjennomført vesentlige forbedringer i året som gikk, blant annet dobling av antall ansatte på serviceavdelingen og innføring av to skift på flere servicesentere. Tesla lever av fornøyde kunder som vil anbefale oss videre, og vi kommer til å fortsette arbeidet for å kunne levere en stadig bedre kundeopplevelse, uttaler Roland til Dinside.

Henvendelsestoppen sortert etter firma:

Firma 2018 2017
Elkjøp9621051
Power/Expert492540
Telenor405445
Tesla247112
Norwegian243383
Møller bil231306
Canal Digital203517
SAS192156
Telia157297
DNB147296

Hjalp 60.000 forbrukere

Du kan kontakte Forbrukerrådet for råd og hjelp rundt kjøp av varer og tjenester fra private og næringsdrivende. Det handler ofte om hva du har rett på rundt et kjøp - og hva du eventuelt kan klage på - og hvilke rettigheter du har i forhold til refusjon, heving av kjøp og liknende.

I fjor veiledet Forbrukerrådet personlig, ved telefon, e-post og chat, 59.900 forbrukere og 1.067 næringsdrivende i forbrukerrettigheter. De meklet i 9.038 forbrukerkonflikter. I tillegg melder Forbrukerrådet at de har 51.300 forbrukere inne på rettighetssiden sin hver uke.

- Gjennom rettighetsinformasjon på nettet, personlig veiledning og mekling sikrer vi at norske forbrukere får makt og mulighet til å ta gode valg. Vi jobber også kontinuerlig med å forbedre lover opp mot norske myndigheter og EU, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Mange flere spørsmål om strøm, fly, bolig og bruktbil

Forbrukerrådet melder at det har vært en stor økning i spørsmål om strøm og fly - en økning på henholdsvis ni og ti prosent i fjor. De områdene flest forbrukere kontakter dem om er likevel bil og bolig.

Strøm: Det har vært en økning i spørsmål om strøm i 2018 på over ni prosent. Siden 2013 har spørsmål om strøm hatt en betydelig økning. Årsaken til økningen i fjor var blant annet knyttet til innføring av nye strømmålere (AMS) og strømselgere med fiffige avtaler, der strømmen ofte blir mye dyrere enn det kundene tror, skriver Forbrukerrådet.

Fly: Henvendelser om fly har økt med ti prosent siden i fjor. Siden 2013 har spørsmål om fly fordoblet seg. Flyselskapet Norwegian er overrepresentert hos Transportklagenemnda avdeling fly, og Forbrukerrådet svarte også på mange spørsmål om dem i 2018.

Bil: Én av sju som tar kontakt med Forbrukerrådet trenger veiledning etter et bruktbilkjøp. Det var det vanligste spørsmålet til Forbrukerrådet i 2018 og nesten hver fjerde sak som vi meklet i fjor gjaldt et bruktbilkjøp som endte dårlig.

Tesla havner på fjerdeplass på årets firmatopp, fordi de mangler blant annet verksted for å utbedre feil og mangler. Det fører til lange køer, og misfornøyde forbrukere, skriver Forbrukerrådet i sin oppsummering av 2018.

De vanligste meklingssakene:

Kategori 2018 2017
Brukte biler22092058
IKT-varer861933
Håndverkertjenester på bolig673846
Møbler og innredningsartikler626605
Andre transportmidler443464
Elektroniske artikler unntatt IKT408361
Klær og skotøy405378
Byggvarer320297
Fritidsartikler291319
Vedlikehold og reparasjon av kjøretøy272295

Her kan du selv se hvilke henvendelser Forbrukerrådet får flest av - også sortert på fylker. Oslo-folk står bak flest henvendelser (tett fulgt av Østfold, Aust-Agder, Troms og Telemark) - mens Sogn og Fjordane ligger på bånn, med færrest henvendelser per 1000 innbyggere.