SMS-svindel

Elkjøp misbrukes i svindel: Slett SMS med en gang

Du har ikke vunnet i en konkurranse, slik SMS-en påstår.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flere har fått en SMS - angivelig fra Elkjøp - om at de har blitt trukket ut som vinnere av en konkurranse.

Men, det har de altså ikke!

Oppfordringen fra elektronikkgiganten er klar:

- Ikke bit på - slett SMS-en med én gang.

Vanskeligere å se forskjell

- Vi har fått flere henvendelser om dette siste forsøket, og det viktigste vi gjør nå er å informere i de kanalene vi kan, for å sikre at kundene våre ikke lar seg bli svindlet, sier kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly.

- Det kommer stadig nye og mer kreative løsninger, som gjør at det ikke alltid er like enkelt å se forskjell på hva som er reelt og hva som er svindel, legger hun til.

Dette står det i den nye svindel-SMS-en fra «Elkjøp»

Elkjop har valgt telefonen din (tlf.nr.) Velg ditt produkt: (link)

Slik avslører du svindlerne

SMS-svindel som blir sendt ut kan inneholde et utenlandsk nummer, skrivefeil og linker til andre nettsider enn de som angivelig er avsender.

- Dersom du blir sendt til en annen nettside og blir bedt om å oppgi kredittkortnummer for å vinne en premie, kan kundene våre med trygghet vite at dette ikke kommer fra oss, understreker Bergly.

Hun råder alle til å være oppmerksomme og slette sms-er og e-poster som ser mistenkelige ut.

Skulle du være så uheldig at du har registrert kontaktopplysninger på en side du seinere ser ikke er dem du trodde, råder vi til å kontakte banken og sperre kontoen med én gang, sier Bergly.

Dette må du aldri gi fra deg

Nylig ble også Sparebank 1 rammet av svindel. Her er deres råd til folk som vil unngå å bli lurt:

  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post, SMS eller telefon, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  • Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en som vil svindle deg.
  • Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.
  • Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  • Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.
  • Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer