Ill: Anne Angelshaug
Ill: Anne AngelshaugVis mer

Elendig kundebehandling i SR-Bank

Et tapt Visakort, en sperring som ikke fungerte, en bank som lovet å ordne opp i problemene, men i stedet påla vår leser unødvendige gebyr. Dette er historien om da SR-Bank mistet en trofast kunde.

Vår leser var på skiferie i Chamonix i Frankrike, da hun 12. april i år oppdaget at Visakortet var forsvunnet. Hun ringte umiddelbart til SR-Bank, og fikk sperret kortet. Nå regnet hun med at problemet var ute av verden, men den gang ei. Problemene hadde så vidt startet.

Fransk svindel

25. april oppdaget vår leser at noen misbrukte kortet hennes. En franskmann hadde betalt 10 mindre beløp (rundt 100 kroner) med Visakortet. SR-Bank ble kontaktet med en gang. Deres svar var at dette hadde skjedd fordi de bare hadde lagt inn en svak sperring på kortet. De lovet å legge inn en sterkere sperring, og vår uheldige skiturist skulle få tilbakebetalt pengene.

Vil du lese mer om hvorfor franskmannen har klart å tappe kontoen, og hva du må passe på, kan du klikke på denne linken: Sleipe kortsvindlere

Måtte følge med selv

For å få pengene tilbake måtte vår leser følge med på kontoen selv, og gi banken skriftlig oversikt over hvilke transaksjoner hun ikke vedkjente seg. Vår leser hadde god oversikt over kontoen, da hun hadde nettbank, og daglig tilgang til Internett. Og heldigvis for det. Tappingen av kontoen stoppet nemlig ikke etter at den ”sterkere sperringen” var lagt inn.

Helt frem til 19. mai, altså i over en måned til sammen, holdt franskmannen fram med å tappe kortet for mindre beløp. Vår leser måtte se flere tusen forsvinne ut fra kontoen.

Ny konto

For å få slutt på tappinga av kontoen, og for å få nytt Visakort, bestemte vår leser seg i mai for å åpne ny konto i SR-Bank. Banken forsikret om at den gamle kontoen ikke ville bli belastet med flere gebyrer. Kort tid etterpå oppdager vår leser at banken har trekt Visagebyr på 250 kroner fra begge kontoer, og at de trekker privat + gebyr på 25 kroner i måneden på begge kontoer.

Nye telefoner, og nye løfter fra banken om å ordne opp, men kunden begynner å bli lei, for tilbakebetalingene drøyer i tid.

Mangler fortsatt 2000 kr.

Først den 29. mai, altså over halvannen måned etter at kortet var meldt savnet, fikk vår leser tilbakebetalt deler av det tapte beløpet. I dag, nesten tre måneder etter kort-tapet, har ikke vår leser fått tilbakebetalt alt hun har tapt. Fortsatt mangler rundt 2000 kroner.

- Jeg har ikke tall på hvor mange telefonsamtaler jeg har tatt for å ordne opp i problemet. Det er frustrerende å bli satt over hit og dit uten at noen tar ansvar. Til slutt tok banksjefen i lokalbanken grep for å ordne opp, sier den fortvilte kvinna.

- Banken er ansvarlig

Administerende direktør i VISA Norge Peter Wiren er helt klar i sin ansvarsfordeling.

- Etter at kortet er sperret, er banken ansvarlig for videre tap. En sperring er en kostbar prosess, derfor velger man i første omgang ofte ikke en totalsperre. Men når banken får melding om at kortet blir misbrukt, burde det legges inn en totalsperre, sier Peter Wiren.

Skifter bank

Etter at den nye finansavtaleloven trådte i kraft første juli i år, har VISA en frist på 28 dager fra kortholder reklamerer på en transaksjon til de må komme med en tilbakemelding og kreditering av kortholder.

- Uansett er det vanlig at banken bærer tapet inntil saken er behandlet hos oss, sier Wiren.

Uansett om SR-Bank klarer å få betalt tilbake snart eller ikke: Vår leser er fast bestemt på å avslutte sine brukskontoer i banken. Og Skandia-banken kan glede seg over å ha fått en ny kunde.