Coronaviruset

Ekstraordinære retur­regler for butikkjøp

Både Elkjøp og Power fraviker de vanlige «50 dagers åpent kjøp»-reglene grunnet virusutbruddet.

<strong>CORONA-KVITTERING:</strong> Nederst på kvitteringen for butikkjøp hos Elkjøp opplyses det om de ekstraordinære corona-reglene elektronikkforhandleren har innført. Les hva myndighetene og forbrukerekspertene synes om dette i saken under. Foto: Bjørn Eirik Loftås.
CORONA-KVITTERING: Nederst på kvitteringen for butikkjøp hos Elkjøp opplyses det om de ekstraordinære corona-reglene elektronikkforhandleren har innført. Les hva myndighetene og forbrukerekspertene synes om dette i saken under. Foto: Bjørn Eirik Loftås. Vis mer
Publisert

Elektronikkforhandlerne Elkjøp og Power opplyser på nettsidene sine, samt på kvitteringene kundene får ved kjøp i butikk, at de ikke opprettholder sine vanlige «X antall dagers åpent kjøp»-regler, henholdsvis 50 og 60 dager.

Dette betyr at hvis du nylig har kjøpt en vare i butikk hos en av disse elektronikkforhandlerne, og du ikke vil ha den likevel, kan den ikke returneres - med mindre det er noe galt med varen.

Det samme gjelder annonsegarantien deres, som betyr at kundene er sikret å få tilbudsvaren i hele perioden et produkt er annonsert, og at når varen ikke er på lager, ettersender elektronikkbutikken varen kostnadsfritt når den er på plass igjen.

Hos Power gjelder disse særskilte corona-reglene for alle kjøp fra og med 13. mars, mens hos Elkjøp gjelder de ekstraordinære reglene for alle kjøp fra og med 16. mars.

<strong>Foto:</strong> skjermdump fra Elkjøps nettside.
Foto: skjermdump fra Elkjøps nettside. Vis mer
<strong>Foto:</strong> skjermdump fra Powers nettside.
Foto: skjermdump fra Powers nettside. Vis mer

- Kan ikke ha tilbakevirkende kraft

Jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet framholder at butikkene står fritt til å endre kjøpsvilkår for kjøp fremover i tid uten at dette er i strid med forbrukerkjøpsloven.

- Årsaken til dette er at åpent kjøp og bytterett ikke er noe kundene har krav på, men noe butikken velger å tilby, forklarer Skarderud overfor Dinside.

- Endringene kan likevel ikke skje med tilbakevirkende kraft, legger hun til.

Én opplyste litt seint

Elkjøp opplyser at de endret på informasjon om sine kundefordeler før dette ble implementert.

Power, derimot, informerte kundene om de midlertidige endringene i kjøpsvilkårene først mandag 16. mars, mens det i endringene heter at endringene gjelder «kjøp gjort fra og med fredag 13. mars», altså to virkedager tidligere.

Dinside har påpekt dette overfor Power, nemlig at endringer i kjøpsvilkårene ikke kan ha tilbakevirkende kraft.

- Om det skulle være kunder som har handlet dagene før vi informerte om dette, skal vi selvfølgelig finne en løsning for retur, svarer markedssjef Elizabeth Gill hos Power.

Elektronikkjedene informerte for øvrig om vilkårsendringene på nett, kvitteringer og plakater i butikkene.

Loven kan ikke fravikes

Men, merk at retten til å klage på produktet, altså reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven, vil gjelde uansett. Reklamasjonsretten kan ikke fravikes.

- Bestilte du varen på nett, vil du i tillegg ha angrerett i 14 dager fra du mottok varen. Denne angreretten vil også gjelde uansett, selv om vi er i en spesiell tid, understreker Skarderud.

Gjelder ikke nettkjøp

Disse nye, midlertidige reglene gjelder altså ikke for kjøp på nett, hvor du fortsatt har de lovfestede 14 dagene med angrerett, verken hos Elkjøp eller Power.

Begge elektronikkforhandlerne har også de samme reklamasjonsreglene som tidligere, enten varen er kjøpt i butikk eller på nett.

- Garanti- og reklamasjonsrettigheter påvirkes ikke av dette, og gjelder fortsatt, og det er fortsatt 14 dagers angrerett gjelder ved kjøp på nett, sier Gill hos Power til Dinside.

Klikk-og-hent kan slå begge veier

Men hva med klikk-og-hent, som er en kombinasjon av nett- og butikkjøp?

- Har du kjøpt en vare og betalt på nett, gjelder angrerettsloven som normalt for nettkjøp. Har du reservert en vare på nett og betaler i butikk, derimot, gjelder reglementet som ved vanlig kjøp i butikk, svarer kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp.

- Ettersom betalingen skjer i butikk, er dette å regne som en butikkordre. Da gjelder vilkår for kjøp i butikk, sier Gill hos Power.

Altså: hvis du reserverer en vare på nett og betaler i butikk, trer de ekstraordinære coronareglene inn, og du kan ikke returnere varen med mindre du reklamerer på den.

Ingen retningslinjer fra myndighetene

Myndighetene har ikke bedt butikkene innføre ekstraordinære corona-regler. Dette opplyser kommunikasjonsenheten i Barne- og familiedepartementet overfor Dinside.

Departmentet har ikke gitt særskilte retningslinjer for retur av varer, enten de er kjøpt på nett eller i butikk, opplyser de. Det er heller ikke gitt særskilte unntak fra reglene i angrerettloven eller forbrukerkjøpsloven.

Dette innebærer at alle forbrukere fortsatt har en alminnelig 14 dagers angrerett ved kjøp på nett. Ved kjøp i butikk er det ingen tilsvarende angrerett. Mange butikker har valgt å gi forbrukerne lignende rettigheter, men denne praksisen står butikkene fritt til å endre, påpeker departementet.

Ivaretar ansatte og kunder

Kommunikasjonssjef Bergly i Elkjøp understreker at den aller viktigste oppgaven de har nå er å ivareta medarbeiderne sine.

Det er derfor de har valgt å fjerne 50 dager åpent kjøp i denne spesielle situasjonen.

- Vi fikk tilbakemeldinger internt om at det var bekymring for smittefare. Vi ber om forståelse for dette, og vi vil hjelpe kunder knyttet til denne midlertidige endringen i vilkårene, sier Bergly.

Hun legger til at Elkjøp følger retningslinjene som er gitt av helsemyndighetene, og innfører også stadig nye selv, for å sikre at de på best mulig måte tar vare på alle ansatte og kunder.

Hvis du lurte: Dette er ingen aprilspøk.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer