Egne merker gir høyere matpriser

Dagligvarekjedene tjener mer penger på egne merkevarer. Men egne merker har ikke gitt lavere priser. Prisene har i stedet gått opp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


En storstilt undersøkelse fra Universitetet i Lund i Sverige viser nemlig at lovnadene om lavere priser og større mangfold i hyllene ikke holdt stikk.

  • Antall varer i butikkhyllene er gått ned.

  • Prisene på dagligvarer har generelt økt noe.

    image: Egne merker gir høyere matpriser


    Grunnen er at det kun er de små merkevarene som er erstattet av matvarekjedenes egne merkevarer. Markedslederne er fortsatt der.

    Stiger

    Markedslederne er ofte er dyrere enn utfordrerne. Dermed forsvinner de billige varene, mens de dyre varene blir i hyllene.

    Siden kjedenes egne merker ikke alltid er billige, stiger prisene totalt sett.

    - Dette er en tydelig trend, og den tjener ikke konkurransen, sier Sofia Ulver, forsker ved det foretaksøkonomiske instituttet ved Universitetet i Lund til det svenske forbrukerbladet Råd & Rön.

    Et annet funn er at jo større andel egne merker kjedene, jo mindre blir priskonkurransen med øvrige merkevarer.

    Undersøkelsen omfatter blant annet kjeder som Ica og Coop, som utgjør 2/3-deler av det svenske matvaremarkedet. Kjedene er giganter også i Norge. Innkjøpsdata fra hele 5.000 husholdninger er samlet inn fra 2000 til 2003.


    Gjelder også Norge

    John Aas, markedssjef i Dagligvareleverandørenes Forening, mener flere av funnene er gyldige også i Norge.

    - Også i her i landet erstatter de egne merkene varer fra de mindre leverandørene, mens markedslederne blir, sier han. Og de egne merkene forfordeles.

    - Kjedene prioriterer egne merker, og gir dem for eksempel bedre plassering i hyllene, sier Aas.

    - Hva med prisene på de egne merkevarene?

    - Det er jo snakk om billigmerker som skal konkurrere med hard discount-kjeder som Lidl. Men de er ikke nødvendigvis så mye billigere enn varene de erstatter, sier John Aas.

    Hvor er kjedenes egne merkevarer billigst - i Norge eller i Sverige?

    Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!