Dyrere etter priskrigen

Økt konkurranse og prispress har ført til at teleselskapene både i Norge og Sverige, kompenserer for lave priser på et område med å fordyre andre tjenester.

Konkurransen førte ikke til lavere priser.
Konkurransen førte ikke til lavere priser. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Konkurransen på telmarkedet fungerer ikke, sa Gunnar Billinger, generaldirektør i Post- og telestyrelsen i Sverige da rapporten Svensk telemarked 2002 nylig ble presentert. Dette ifølge det svenske forbrukerbladet Radron.net.

All makt i ett selskap

Det svenske Post- og telestyrelsen peker på at ett selskap, TeliaSonera, dominerer 74 prosent av det svenske mobilnettet. Også på ADSL-forbindelse er TeliaSonera størst. Hele 74 prosent av de svenske ADSL-kundene bruker TeliaSonera.

Samtidig peker Post- og telestyrelsen på at prisene på SMS har vært uforandret de siste tre årene. Post- og telestyrelsen mener de høye prisene har ført til stagnasjon på dette markedet.

Behov for styring i Norge

Også i Norge har man sett de samme tendensene.

En forskergruppe ved universitet i Oslo konkluderte tidligere i vår med at konkurransen på det norske telemarkedet ikke har fungert: Det har blitt dyrere ringe. Forskergruppen mener Post- og teletilsynet og Konkurransetilsynet bør regulere markedet. Les hele saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer