Ikke bytt ! Du kan kjøre bil med det gamle førerkortet i mange år fremover. Foto: tore
Ikke bytt ! Du kan kjøre bil med det gamle førerkortet i mange år fremover. Foto: toreVis mer

Dyre og unødvendige førerkort

Det nye EU-standardiserte førerkortet koster 165 kroner . - Behold ditt gamle, sier Svein Raen i Norges Automobilforbund. Han mener det nye kortet er unødvendig.

EU skal standardisere alle førerkort i hele Europa og det er naturlig at Norge er inkludert, sier Kirsti Klovholdt, konsulent ved Biltilsynet i Oslo.

Ikke bytt

Svein Raen, konsulent i Norsk Automobil Forbund sier at det ikke er noe vits i å bytte førerkort.

Ifølge Råen kan du fortsatt bruke både det rosa og grønne førerkortet i mange år fremover. Det eneste kravet er at førerkortet er lesbart og at det ikke har kommet luftbobler på bildet.

- Biltilsynets nye førerkortet gjelder i hele Europa, men i de fleste europeiske land aksepteres det gamle uten noen form for tilleggsdokumentasjon, sier Raen. Skal du reise til land som USA må du uansett ha et internasjonalt førerkort og dette kan bestilles fra oss for under 100 kroner, avslutter han.

Høy pris

Det nye førerkortet koster 165 kroner, men det eneste Biltilsynet gjør er å klistre ditt fotografi til et stykke papir, som så blir sendt til firmaet Norsik i Stavanger. Hele prosessen tar ti dager, og for denne jobben tar de altså 165 kroner.

Biltilsynet utsteder riktignok et midlertidig førerkort mens du venter på at ditt nye skal bli ferdig, men vi i DinSide ser ingenting som kan forsvare prisen på 165 kroner.

Porto til og fra Stavanger kommer på 10 kroner, og ved masseproduksjon av flere hundretusen plastikkort kan ikke enhetskostnadene komme på over 50 kroner. Det kan umulig koste mer enn 65 kroner å lage et nytt førerkort, og trekker vi ifra salgsprisen da sitter biltilsynet altså med en profit på 100 kroner for hvert nye førerkort.

Tjener mange millioner

Ifølge Harald Horjen, Administrerende Direktør ved Norsik, forventer de å lage mellom 250 000 og 300 000 nye førerkort i år.

Med et overskudd på 100 kroner per kort håver Biltilsynet dermed inn 125 - 150 millioner kroner i løpet av de neste fem årene.

Bedre sikkerhet

Den eneste fordelen med det nye kortet er sikkerheten.
Det er på størrelse med et kredittkort og er laget i et materiale som skal tåle røff behandling med en varighet på minimum 10 år.

- Sikkerhetsordninger som laserhologram og bunnmønster gjør det meget vanskelig å forfalske, sier Horjen.