Dyre agenter = få butikker

En shoppingagent skal vise deg hvor du får kjøpt produktet du vil ha, til den beste prisen. Det hjelper likevel lite når agentene kun søker i noen få butikker.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Da vi i mars måned testet de to store norske shoppingagentene, SOL-shopping og Kelkoo, var konklusjonen klar:

Selv om de har blitt bedre enn før, søker de dessverre i for få butikker til at du kan være sikker på å finne den billigste prisen.

Men hvorfor søker agentene i så få butikker?

Koster skjorta

Dagen etter at testen ble publisert, fikk vi tilbakemeldinger fra flere nettbutikker:

"Shoppingagentene tar seg betalt for å ha oss med, og prisen er så høy at vi rett og slett ikke har råd".

Nedenfor kan du lese om Netthandelen.no, og deres erfaring med Kelkoo. Trykker du på lenkene øverst til høyre får du se kommentarene fra Kelkoo og SOL-shopping.

Koster mer enn det smaker

I følge Einar Øgrey Brandsdalen fra www.netthandelen.no, skulle de gjerne vært med i alle shoppingagentene på markedet, men problemet er at det er for dyrt.

- Vi la opp nettbutikken vår etter Kelkoos spesifikasjoner, men ble likevel kastet ut. Dette skyldes nok at vi ikke så det som forsvarlig å betale det Kelkoo krevde i betaling. De tar først en fast sum hver måned på ca. 1500 kroner, noe som er en levelig sum. Problemet er at det i tillegg kom en klikkpris på rundt tre kroner, hver eneste gang noen trykket på lenkene, sier Brandsdalen.

- Denne klikkprisen er såpass høy at nettbutikker som selger med lav profitt ikke har sjanse til å overleve. På grunn av våre lave priser får vi flest klikk, og dermed også høyest regning. Vår erfaring var at vi betalte mer per klikk til agenten, enn vi fikk inn i økt salg, avslutter Brandsdalen.

Ny konkurrent

Både Kelkoo og SOL-Shopping bekrefter at de tar betalt fra nettbutikkene, kommentarene deres finner du ved å trykke på lenkene øverst til høyre i artikkelen.

Denne uken kom det imidlertid en ny aktør på banen, nemlig Hardware.no. I følge pressemeldingen ved lanseringen skal Hardwares agent være gratis nettbutikkene:

  • "De største aktørene tar ågerpriser for tjenesten. Dette har forhindret enkelte nettbutikker fra å delta. Vi skal forsøke å legge til så godt som alle nettbutikker i landet, slik at leserne kan være sikre på at de faktisk finner de aller beste prisene. Det kommer derfor til å være helt gratis for nettbutikkene å være med i prisguiden", forteller en entusiastisk Espelien."
Kommentar:
Vi skjønner at "agentene" må ha penger i kassa for å gå rundt økonomisk.

Samtidig synes vi det er liten vits med en agent som har med for få butikker.

Spørsmålet som gjenstår er om shoppingagentene har valgt en for høy pris, eller om "problemet" ligger hos bortskjemte nettbutikker som nekter å betale for god profilering blant interesserte kunder.

Men hva synes du? Si din mening i diskusjonsgruppen nedenfor.