DVD-spilleren skal virke i 5 år

JUSS-FAQ: Hva er forskjellen på garanti og reklamasjon, og hvor lang garantitid har jeg egentlig? Jeg hører alt fra 3 måneder til 5 år. Hva er egentlig riktig?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Både kunder og butikkselgere blander ofte sammen begrepene garanti og reklamasjon. Det er dumt for deg som er kunde:

  • Du risikerer nemlig å måtte betale for reparasjoner som skulle ha blitt dekket av forhandler eller produsent.
Det første du må huske på er derfor å skille mellom en garanti og en reklamasjon etter den nye forbrukerkjøpsloven.

Det viktige skillet

Mens en garanti kan variere både i lengde og innhold, vil dine reklamasjonsrettigheter etter loven stå fast. En selger, importør eller produsent kan nemlig aldri begrense dine lovbestemte rettigheter.

Selv om garantitiden har gått ut, vil du altså fortsatt kunne påberope deg dine rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven.

Nedenfor forklarer vi garantibegrepet, mens du ved å trykke på lenkene til høyre vil få en oversikt over reklamasjonsrettighetene dine.

Hva er en garanti?

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller en selger, om at feil og mangler som oppstår i garantiperioden skal repareres uten ekstra kostnader for deg.

Det betyr at du ikke har krav på å få en garanti når du kjøper en vare. Hvorvidt du får en garanti er helt opp til selgeren: Enten har du en vare med garanti - eller så har du det ikke.

Dermed er det også umulig å gi noe fasitsvar på hvor langt en garanti går, og hvor lang selve garantitiden er. Garantitiden kan variere fra en dag til en mannsalder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Husk likevel at dersom det gis en garanti - så må den gi deg som forbruker bedre rettigheter enn de du allerede har etter forbrukerkjøpsloven.

En garanti som setter en kortere frist enn forbrukerkjøpslovens reklamasjonsfrist, behøver likevel ikke å være i strid med loven - så lenge garantien i denne perioden gir deg bedre rettigheter enn det loven gjør.

Eksempel:

  • La oss si at du kjøper en høytaler med ett års garanti, og du i denne perioden også er sikret gratis reparasjon ved skader som skyldes at du ved feil bruk har sprengt basselementet.

    Dette er helt lovlig - fordi det stiller deg i en bedre posisjon enn lovverket. Selvforskyldte skader vil nemlig ikke gi deg reklamasjonsrett etter loven - fordi det ikke vil være en mangel ved selve produktet.

Lovregulert reklamasjon

For kjøp gjort etter 1. juli 2002 er det Forbrukerkjøpsloven av 2002 som regulerer dine rettigheter. Kjøp inngått før denne dato følger reglene i kjøpsloven av 1988.

Her ser vi kun på Forbrukerkjøpsloven, men vær klar over at reklamasjonsretten etter begge lovene gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. Dersom gjenstanden er ment å vare vesentlig lenger, for eksempel ved kjøp av en ny TV eller forsterker, så er reklamasjonsfristen hele fem år for deg som forbruker.

Selv om garantien har gått ut vil du altså fortsatt kunne ha en reklamasjonsfrist på produktet i to eller fem år.

Trykk på lenkene for å se hvilke betingelser som må være oppfylt for at du skal kunne reklamere.

Kilder: Forbrukerkjøpsloven & Forbrukerrådet.