Du kan stole på Amazon.co.uk!

Tør du ikke å shoppe på Internett, sier du? Advarslene mot netthandel er mange, og det er bare å innrømme at det finnes flere fallgruber. Desto bedre er det å få vite hvilke nettbutikker som er til å stole på!

DinSide har i flere artikler fortalt om fordeler, og faremomenter, ved netthandel. Allerede i mai måned advarte vi mot faren ved å gi fra seg kredittkortnummeret ditt på nettet, en sak våre kollegaer i Akersgaten først skrev om i forrige uke...

Det kan du lese mer om i disse artiklene:

På søndag publiserte vi i tillegg en artikkel om hvilke utenlandske nettbutikker som har blitt utpekt som best i sin klasse, av det uavhengige nettstedet Bizrate.

Amazon.UK - Glimrende klageavdeling

Julegavene kommer fram i tide med Amazon.uk Vis mer

En av DinSides trofaste lesere kunne fortelle følgende solskinnshistorie om Amazon.co.uk.

Vår leser hadde bestilt en innbundet bok, men mottok i stedet en "paperback"-utgave.

Lettere småirritert satte han seg derfor ned og gjorde Amazon oppmerksom på feilen. Svaret kom allerede dagen etter, og lød som følger:

Dear XXXXX,

Thanks for contacting us at Amazon.co.uk concerning this problem.

First, let me apologise for this apparent mix-up during packing. I have placed a new order for that item, and it will be dispatched as soon as possible via DHL Express to the same address.

There will of course be no additional charge for this replacement order.

If you would like to return the incorrect delivery to us, you may do so
to our address.

Otherwise, we ask that you keep that item, or donate it to a local school or library.

We are very sorry for any inconvenience this may have caused you.

Please let us know if we may assist in any other way.

Warmest regards,

Sajida Shah
Customer Service
Amazon.co.uk
Books and music for everyone

Konklusjon

Vår leser fikk altså et personlig svar, allerede dagen etter at han hadde klaget. Den riktige boken skulle bli sendt så snart som mulig, og i tillegg fikk han mulighet til å beholde, eller gi bort, "paperback"-utgaven. Selvsagt uten å måtte betale noe ekstra -- og gratis levert på døra!

Dette er god klagerespons, og ikke minst er det en fordel å ha en person å forholde seg til i klageavdelingen.

Etter vår mening er det mange butikker, både på og utenfor nettet, som kan lære av en slik framgangsmåte.

God kundeservice og brukervennlighet, er faktisk langt viktigere enn å ha lavest pris til enhver tid.

Får du god behandling når alt går greit, i tillegg til når du klager, har butikken garantert en trofast kunde i fremtiden. Kanskje noe å tenke på?

Amazons gode rykte virker velfortjent

Som du kan lese i vår artikkel fra søndag, ble Amazon kåret til en av verdens beste bokbutikker på nett, med 4.5 av maksimalt 5 stjerner.

Bestiller du bøker fra Amazons engelske avdeling, er det i tillegg svært rask levering. Vi har eksempler på at bøker som er bestilt på en lørdag ettermiddag, har ligget i postkassen i Norge allerede på tirsdagen.

Det er svært bra, og faktisk langt raskere enn vi har opplevd når vi har bestilt DVD-filmer fra norske nettbutikker.