SEND DIREKTE: De fleste nordmenn velger å få gaven hjem til seg selv først, for så å pakke den inn på ny før de gir eller sender den videre. Men det er fortsatt mulig å sende direkte til mottakeren. Foto: Africa Studio/Shutterstock/NTB scanpix
SEND DIREKTE: De fleste nordmenn velger å få gaven hjem til seg selv først, for så å pakke den inn på ny før de gir eller sender den videre. Men det er fortsatt mulig å sende direkte til mottakeren. Foto: Africa Studio/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Kjøpe gaver på nett

Du kan sende gaven direkte til mottaker

Men ytterst få norske nettbutikker pakker den inn for deg.

Netthandelen øker fortsatt, og i år vil nok enda flere velge å gjøre deler av julehandelen på nett.

De fleste synes nok det er hyggeligst å få gaven av giveren selv, pent innpakket med hilsen eller etikett.

Men hva som du ønsker å glede en nevø eller tante på den andre siden av landet, uten å ha mulighet til å møte opp? Ville det ikke da vært mye enklere å få nettbutikken til å pakke inn gaven og sende den direkte, istedet for at du skal gjøre jobben selv?

- Ikke mange som gjør det

Verdens største nettbutikk, Amazon.com i USA, har store automatiske systemer for å pakke inn gaver. Det samme har flere andre nettbutikker i USA.

I Norges største nettbutikk Komplett.no er det annerledes. Der er det få kunder som ønsker at varen sendes til en annen adresse enn sin egen, og innpakking driver de rett og slett ikke med.

MER PERSONLIG: Det er ikke så stas å motta gaven i en grå kasse med plast. Det har Amazon gjort noe med. Foto: Amazon Vis mer

- Det kan jo tenkes at innpakking kan komme etter hvert, men vi har så langt valgt å ikke prioritere det. Med det store volumet vi har i dag, ville innpakking trolig bety økte kostnader, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes til Dinside.

- Amazon har jo enda større volum?

- Der har du et poeng. Det finnes helt sikkert teknologi som gjør slikt automatisk, men det har jeg ikke kunnskaper om.

- I mange nettbutikker i utlandet er «gift wrap» det første du møter, sammen med mulighet for å endre mottakeradresse. I norske nettbutikker må du vente helt til du kommer i kassa for å endre adressen. Hvorfor er det slik?

- Det er nok riktig at flere kunder benytter seg av et slikt tilbud når det blir tydeliggjort fra butikkens side. Som sagt, dette er noe vi kan ta med oss, men i dag prioriterer vi det ikke.

Heller ikke elektronikkjeden Elkjøp/Lefdal har et slikt tilbud i dag. Men i likhet med Komplett er de åpne for ideen.

- Det er ingen tvil om at julegave-shoppingen for folk flest hadde blitt enda enklere om man kunne bestille en julegave på nett, ferdig innpakket og sendt til mottaker. Vi vet at handlemønsteret til kundene våre endrer seg hele tiden, og dette kan jo bli en ny trend som vi må ta hensyn til, skriver kommunikasjonsansvarlig Madeleine Schøyen Bergly til Dinside.

Toppet seg i 2012

Da Dinside skrev om julehandel på nettet i 2012, var det flere nettbutikker som tilbød kundene sine å få gaven pent pakket inn før den ble sendt direkte til mottaker.

Den gangen fantes dette til og med som egen kategori på Postens nettfavoritter. Nå ligger det ingen slik liste der, og vi har problemer med å finne norske nettbutikker som gjør dette fortsatt.

KOSTNAD: Å pakke inn gavene i julepapir og merke dem med etikett er for dyrt for norske nettbutikker, mener Gerhard Anthun i Virke eHandel. Foto: Virke Vis mer

Ett unntak er utstyrsbutikken Princess, som fortsatt tilbyr innpakking for 20 kroner per stykk.

Leder Gerhard Anthun i Virke eHandel mener en kombinasjon av økte kostnader og manglende etterspørsel er forklaringen på hvorfor så få norske butikker som gjør det samme som Amazon.

- Mellom 2008 og 2012, da netthandel var relativt nytt, tilbød mange dette for å vise at det var like bekvemt med netthandel som å handle i fysisk butikk. Siden har nok nettbutikkene skjønt at det er dyrt å pakke. Samtidig er det trolig begrenset etterspørsel her i landet.

Arthun mener at gavekort og muligheten til å sende til annen adresse langt på vei dekker behovet for gaveforsendelser.

Kan være litt vrient

Om du ikke får pakket inn gaven, kan det nest beste kanskje være godt nok.

I noen nettbutikker får du valget mellom å sende til egen eller andres adresse allerede i starten. Men hos de fleste får du ikke gjøre dette valget før du har kommet helt fram til betalingen.

HJEMLEVERING FØRST: Hos Komplett må du først endre adressen i Hjemlevering-feltet, og deretter velge den leveringsformen du ønsker. Litt tungvint, men det går. Skjermdump: Tore Neset Vis mer

Det er ikke alltid like åpenbart hva du skal gjøre for at gaven skal komme fram til mottakeren, og ikke til deg.

Informasjonsdirektøren hos Komplett forklarer framgangsmåten slik:

- Du endrer adressen i kassen rett før du betaler. Du trykker symbolet for å endre adresse. Profilen din vil ikke bli endret, kun denne bestillingen.

I nettbutikken til Elkjøp syntes vi det virket litt vrient, så vi ba Madeleine Schøyen Bergly om hjelp.

Hun sendte oss seks instruktive skjermbilder som forklarer hvordan du gjør. Her er mot sluttspurten:

LITEN SKRIFT: Det er ikke noe problem for en oppegående nettbruker å finne ut hvordan adressen kan endres. Men helt åpenbart er det ikke i alle norske nettbutikker. Vis mer

Det hører for øvrig med til historien at innpakking også har et miljøaspekt. Tonnevis av papir havner hvert år i søpla. Helt unødvendig vil mange si.

Amazon innførte i fjor nye standardiserte systemer som minimaliserer papirbruken.

Andre nettbutikker vil trolig følge etter med enda mer miljøvennlige og ikke minst billigere gaveinnpakking.

Men når sant skal sies: Er det verre at nettbutikken pakker inn gavene enn at du selv eller studenter på julejobb i kjøpesenteret gjør det?