Du kan drikke for mye vann

For mye veskeinntak under treningsøkten kan være helseskadelig.

Tidligere var det idrettsutøveres store skrekk å ikke få i seg nok drikke. De ble fortalt at det var viktig å drikke ofte etter at det ble kjent at lite vann hadde en sammenheng med høy kroppstemperatur, som kunne føre til heteslag.

Hoven hjerne
Nå er man imidlertid ikke like sikre på at man trenger så mye veske. Hyponatremia, eller vannrus, ble kjent i idrettsmiljøet etter at to kvinnelige løpere døde i 2002. Begge drakk svært mye vann.

Hyponatremia oppstår når kroppens natriumnivå synker til under det normale. Gjennom svette mister man salt, og overdreven drikking fortynner natriumet i blodet. Det fører til at hjernen hovner opp og dytter mot hodeskallen. Symptomer på dette er kvalme, oppkast, svakhet og - i spesielle tilfeller - koma og død.

Drikk når du må
Er du av dem som trener noen få timer i uka trenger du ikke bekymre deg. Det er i treningsperioder som varer fire timer eller mer, som under et maraton, at lidelsen kan oppstå.

Forskere er ikke enige i hvor mye vann man bør drikke under en slik treningsøkt. Mange er også bekymret for at frykten for hyponatremia er så stor at utøverne drikker for lite.

Ekspertenes råd er å drikke når du er tørst og så mye som du svetter. Kroppen vil instinktivt vite når den trenger vann og si fra.

Kritikere sier imidlertid at det er umulig å bedømme når kroppen trenger væske. Andre mener at du bør innta salt mat før økten.

Flest kvinner
For å finne ut om du har drukket for mye, kan du veie deg etter treningen. Dersom du veier mer enn før, har du drukket for mye.

Undersøkelsen viser at det er flest kvinner og svakere atleter som opplever hyponatremia. Forskerne vet ikke hvorfor akkurat disse gruppene skiller seg ut.

Mozon.no, 25.01.2005