Høytflyvende intensjoner, som fort faller ned igjen.
Høytflyvende intensjoner, som fort faller ned igjen.Vis mer

Dropp nyttårsforsettene

KOMMENTAR: Du vet det egentlig godt, men likevel lurer du deg selv hvert eneste år. Så hvorfor ikke droppe nyttårsforsettene før du bestemmer deg for å gjøre noe med dem?

Når julen er overstått, og det verste suget etter fet mat har lagt seg, er det ikke så uvanlig å begynne å tenke litt fremover. For det er jo et nytt år - rett rundt hjørnet.

Nytt år, nye muligheter, tenker du nok. Bare vås, sier vi.

Slutte å banne og drikke brus

I fullskap og annet selskap er det mange som bestemmer seg for de mest vanvittige tingene nyttårsaften. Om det er å gå ned 15 kilo, begynne å trene fire ganger i uken, slutte å drikke rødvin og spise sjokolade, finne på en ny hobby, slutte å røyke eller spare 2.000 kroner hver måned.

Eller kanskje målet er å spise fem frukt om dagen, være mer ryddig, ringe vennene oftere, slutte å banne og drikke brus eller vaske huset minst en gang i uken.


Problemet er bare at de gode intensjonene som oftest bare holder noen få timer, dager eller uker - og i beste fall frem til 31. januar.

Det du da har oppnådd er en masse tankevirksomhet og frustrasjon over dine forsett - som du alikevel ikke klarte å overholde. Og kanskje til og med et støttemedlemskap hos SATS i 12 måneder - med tusenvis av kroner i fremtidige faste betalinger.

Der røk så fosettet om å spare 2.000 kroner i måneden, men da har du da i alle fall fått litt dårlig samvittighet med på kjøpet.

Høyt å flyve

Vi sier ikke at du ikke skal leve fornuftig: For det er selvsagt best om du spiser mye frukt, går tur hver dag, trimmer, ikke røyker, spiser lite godteri og holder alkoholmengden under et visst nivå.

Men det vi sier er at disse skippertakene rundt 1. januar ofte virker mot sin gode hensikt.

Det blir litt sånn: Højt at flyve, dybt at falde, som danskene sier. Store drømmer, som faller til jorden i rakettfart. For så bare å etterlate deg enda mer deprimert enn før, for du klarte jo ikke engang å fullføre det lille forsettet ditt. Dobbeldeppa, med andre ord.

Bedre medisin

Nei, en bedre medisin er nok å være semiflink hele året og holde seg unna skippertak.

Spør heller deg selv, en helt vanlig torsdag, hva som kanskje hadde vært greit å være bedre eller flinkere til. Og sett realistiske mål, uansett om det gjelder å spare penger eller å spise mindre sjokolade.

Men for all del: Ikke lov deg selv noen ting i rus - eller bakrus, og slett ikke nyttårsaften eller 1. januar.

Godt nyttår!

Er du enig? Eller fullstendig uenig? Si din mening i diskusjonsgruppen nedenfor.