- Dropp kjøttet for miljøets skyld

Du kjører kanskje ikke bil, men har du tenkt over at kjøttmiddagen din også kan gjøre deg til en miljøsynder?

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Spiser du og kjæresten din en solid biff hver, bidrar dere faktisk til utslipp tilsvarende 15,8 kilo CO2. Produksjon av oksekjøtt er nemlig svært ressurs- og energikrevende.

- En kilo poteter gir derimot bare utslipp på drøyt 200 gram CO2, påpeker Pål W. Thorbjørnsen, informasjonsansvarlig i Norsk Vegetarforening.

Professor Lars Bakken ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) har en klar miljøappell:

- Regner man på antall CO2-ekvialenter per kilo kjøtt er det ganske mye, sier han og oppfordrer til å bli vegetarianer for å redde klimaet.

Tomme for fisk
Thorbjørnsen understreker også at flere fiskearter i Norge er truet av overfiske.

- En svært omfattende internasjonal undersøkelse konkluderer med at alle verdenshavene nærmest vil være tomme for fisk i år 2048, dersom belastningen på marint liv fortsetter med dagens tempo, sier han.

Han oppfordrer oss derfor til å spise lavt i næringskjeden, og spise mer grønnsaker og mindre kjøtt og fisk.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com Vis mer


Vanlig å være veggis
Han har allerede nådd fram til enkelte med sitt budskap, for stadig flere kutter ut visse matvarer i matveien. Ifølge Thorbjørnsen er det gjerne fem årsaker til vegetarisme: Av hensyn til dyr, mennesker, miljø og egen helse, i tillegg til at det er en trend mange ønsker å identifisere seg med.

Men uansett årsak er det viktig å huske på helsa si også. For det er flere viktige næringsstoffer som kan utebli når man kutter matvarer fra kostholdet.

Les også: Vegetarkost holder vekten nede

Vegetarianere, som ikke spiser kjøtt og fisk, faller inn i forskjellige grupper:

Lakto-ovo-vegetarianere spiser både egg og melkeprodukter og er den vanligste typen vegetarer. Lakto-vegetarianere spiser melkeprodukter men ikke egg, og veganere spiser verken egg, melkeprodukter eller andre produkter fra dyr.

Et balansert sammensatt lakto-vegetarisk kosthold kan være sunt fordi det inneholder masse fiber, vitaminer og mineraler, så fremt matvarer som fullkornprodukter, melk, ost, frukt, grønnsaker, belgvekster og litt nøtter inngår i basiskosten.

Undersøkelser viser imidlertid at veganere kan få i seg for lite kalsium, jern, selen, protein, jod, sink og omega-3-fettsyrer og vitamin B, D og B12. Sistnevnte finnes bare i kjøtt.

Bedre sexliv som veggis, oppfordrer Pamela Anderson!

Kilder til de viktige næringsstoffene:
Dette er kildene til de næringsstoffene vegetarianere bør du sørge for å få i seg nok av:

  • Vitamin D: Plantemargarin og smør tilsatt vitamin D, ekstra lettmelk eller kosttilskudd. Les også: Vegetarianere krever gratis vitamin D
  • Kalsium: Melk, meieriprodukter, bladgrønnsaker, kål, erter, bønner, linser, rotfrukter, mandler, sesamfrø og tørket frukt.
  • Vitamin B12 og B2: Melk og melkeprodukter, samt kosttilskudd.
  • Selen: Fullkornprodukter, egg, melk og nøtter.
  • Jern: Grovt brød, fullkornmusli, belgvekster og grønne bladgrønnsaker.
  • Protein: For at kroppen skal kunne utnytte proteinet bedre er det bra å spise erter, bønner og linser sammen med pasta, brød eller andre helkornprodukter. Soyaprodukter øker også proteininnholdet i kosten.
  • Jod: Melk, ost, salt med tilsatt jod, tangmel eller alger fra havet.
  • Sink: Belgvekster, nøtter, frø, fullkornprodukter, melk og melkeprodukter.
  • Omega-3 fettsyrer: Linolje, linfrø, rapsolje, soyaolje og valnøtter.
  • I Norge antar man at over 100.000 kutter ut kjøtt og fisk fra kosten sin, og eventuelt andre matvarer, ifølge en SIFO-undersøkelse fra 2004. Det er en fordobling på ti år.

    Les mer på Lommelegen: Er vegetarmat sunn?

    Kilde: Matportalen