Post i butikk

DNB slutter med banktjenester via Posten

Dette synes Posten er synd, og de vil jobbe med DNB for å finne gode overgangsløsninger.

BRYTER SAMARBEID: Postens bankavtale med DNB, som utløper 31. desember 2019, har vært til ordinær reforhandling for å finne en ny, god løsning, men i mangel på en felles bank-løsning, har DNB valgt å la avtalen med Posten utløpe. Helt siden 1950 har Posten hatt banktjenester gjennom sitt ekspedisjonsnett, og dagens avtale med DNB ble inngått i 2013. Foto: Birger Morken/Posten.
BRYTER SAMARBEID: Postens bankavtale med DNB, som utløper 31. desember 2019, har vært til ordinær reforhandling for å finne en ny, god løsning, men i mangel på en felles bank-løsning, har DNB valgt å la avtalen med Posten utløpe. Helt siden 1950 har Posten hatt banktjenester gjennom sitt ekspedisjonsnett, og dagens avtale med DNB ble inngått i 2013. Foto: Birger Morken/Posten. Vis mer

Posten har helt siden 1950 hatt tilbud om banktjenester gjennom ekspedisjonsnettet sitt, og avtalen de i dag har med DNB ble inngått i 2013.

Avtalen mellom Posten og DNB utløper 31. desember 2019. I ett år har partene jobbet med å finne en ny, god løsning, men DNB har ikke fått med resten av det norske bankfellesskapet på «Post i butikk»-løsningen, slik som de har ønsket.

Dermed avvikler DNB avtalen om å levere banktjenester gjennom Posten. DNB og Posten tar sikte på at endelig avslutning av avtalen vil skje i løpet av 2020.

- Vi synes det er synd at det ikke blir en ny avtale om banktjenester i postnettet, og vi vil sammen med DNB jobbe for å finne gode overgangsløsninger, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge i en pressemelding.

- Synd

Forbrukerrådet synes også det er synd at DNB ikke fikk med seg resten av det norske bankfellesskapet i en Post i butikk-løsning.

- Vi ser at Post i butikk er en utrolig viktig tjeneste for vanlige forbrukere som trenger å løse enkle, hverdagslige banktjenester, spesielt med tanke på færre bankfilialer og tidvis lang reisevei til banken, sier fagdirektør Jorge Jensen til Dinside.no.

Dersom DNB hadde lyktes, kunne vi oppnådd deling av distribusjonskostnadene, som igjen ville sikret flere forbrukere tilgang på enkle banktjenester, ifølge ham.

Erstattes av «Bank i butikk»

Ingjerd Blekeli Spiten, leder for personmarkedet i DNB, framholder at selv om kontantbruken i hverdagen stadig faller, er det fortsatt en del bankkunder som benytter kontanter, samt at DNB er opptatt av å ta godt vare på også disse kundene.

Norske banker er dessuten pålagt av myndighetene å tilby mulighet for innskudd og uttak av kontanter, noe DNB tidligere har problematisert at en del banker ikke tilbyr og heller henviser til de «fysiske» bankene for kontantinnskudd og -uttak.

- Vi har derfor ønsket å få med det norske bankfelleskapet på «Post i Butikk»-løsningen, der kunder kan ta ut og sette inn penger i postskranker i butikker landet over. Dette har så langt ikke ført frem, sier Spiten til Dinside.no.

I mangel av en felles løsning, der bankene sammen dekker kostnaden ved kontanttjenester gjennom «Post i Butikk», har DNB utforsket nye og alternative løsninger. De har kommet fram til den nye «Bank i butikk»-løsningen, som vil innebære at kundene på en enkel måte kan sette inn og ta ut kontanter i kassepunkter i dagligvarebutikker.

Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og PIN-kode. Dette gjør det tryggere for kundene, samtidig som det gjør det vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet, påpeker Spiten. Bedriftskunder kan benytte «Bank i butikk», nattsafe eller bestille tjenester av Loomis og Nokas.

Posten vil finne ny bankløsning

Fra vinteren 2020 vil «Bank i butikk» være tilgjengelig i over 1400 Kiwi- og Meny-butikker, samt enkelte Spar- og Joker-butikker over hele landet.

DNB og Posten er opptatt av at det skal være tilstrekkelig med tid til å hjelpe både kunder og ansatte i butikkene over på den nye løsningen når den er klar.

Posten har i dag plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom landposttjenesten, en avtale DNB også har sagt opp.

- Vi tar denne forpliktelsen svært alvorlig og vil i samarbeid med myndighetene jobbe for å finne en videre løsning for banktjenester gjennom landpostnettet, sier Eckhoff i Posten.