ÉN AV MANGE: DNB- og Tata-ansatte har skrevet en rekke anmeldelser av sin egen Spare-app. Alt fra direktører til rådgivere. De skal ha blitt oppfordret til dette, men det kan være ulovlig, mener Forbrukerombudet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
ÉN AV MANGE: DNB- og Tata-ansatte har skrevet en rekke anmeldelser av sin egen Spare-app. Alt fra direktører til rådgivere. De skal ha blitt oppfordret til dette, men det kan være ulovlig, mener Forbrukerombudet. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Ansatte, sjefer, direktører og utviklere rangerer DNB Spare

DNB gir seg selv toppkarakterer

Ansatte i DNB oppfordres til å anmelde sin egen Spare-app. Det kan være ulovlig. 

«Veldig enkel og smidig!»

«Herlig app. Oversiktlig og fin.»

«Fantastisk bra app!»

DNB sin nye app Spare har fått mange slike anmeldelser på Androids appbutikk, alle med fem av fem stjerner. Men mange av dem, og alle over, er skrevet av folk som selv jobber i DNB.

Alt fra kunderådgivere til prosjektledere, tekniske sjefer og konserndirektører skryter uhemmet – av egen app.

Også ansatte i det indiske selskapet Tata Consultancy Services, som utvikler for DNB, er svært fornøyd med egen innsats.

«Godt jobba» skriver en Tata-ansatt med fornavnet Jeyahari.

Men å skryte av sitt eget produkt på denne måten, kan være ulovlig.

DIREKTØR: Her har en av DNBs direktører gitt DNB Spare toppkarakter. Alle omtalene Dinside nevner ligger ute med fullt navn, men det er ikke før man googler dem at de viser seg å jobbe for DNB. Vi velger å sladde alle omtaler unntatt dem fra direktører. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Hver tredje fra DNB

Dinside har gått gjennom omtalene på Androids appbutikk:

  • Totalt ligger det nå minst 23 anmeldelser med fem av fem stjerner fra DNB- og Tata-ansatte.
  • Av de 55 omtalene med fem stjerner i den norske versjonen av appbutikken, er minst 16 av dem lagt inn av en DNB-ansatt. Altså nesten hver tredje.
  • Av de 8 omtalene med fem stjerner i den engelske versjonen av appbutikken, er 5 fra Tata-ansatte og 2 fra DNB-ansatte. Altså alle unntatt én kom fra folkene bak appen.

Dette er basert på anmeldelsene vi får opp med navn på norsk og engelsk versjon av play.google.com samt i Play-appen – og som vi får bekreftet er DNB- eller Tata-ansatte. Det totale antallet rangeringer er høyere, så de reelle tallene kan være annerledes.

Hvordan situasjonen er på iPhone sin App Store vet vi ikke, da rangeringer der ikke er under fullt navn.

KUNDERÅDGIVER: Her har en av DNBs kunderådgivere gitt DNB Spare toppkarakter. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Oppfordret til å rangere

- Vi har oppfordret ansatte til å både teste og gi tilbakemelding på appen, både internt og eksternt, forteller informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB til Dinside.

LIKER ENGASJERTE ARBEIDERE: Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB. Foto: DNB Vis mer

- For noen vil dette sikkert innebære at de rangerer appen, også.

Han synes de som legger igjen en skriftlig omtale også burde opplyse om at de jobber i DNB. Dette skal han nå «minne om internt».

Men han ikke ser problemet med de ansatte som bare gir stjerner.

- Jeg tenker at det må være rom for at ansatte deler lenke til et produkt, trykker «liker» i sosiale medier eller gir produktet stjerner i App Store. De ansatte var tidlig inne for å teste produktet, så at endel av de anmeldelsene som ligger der akkurat nå er fra DNB-ansatte, er kanskje ikke så rart, fortsetter Westerveld.

UTVIKLER: Her har en av de ansatte i Tata, som utvikler appen, gitt toppkarakter i den engelske utgaven av butikken. Mens andre advarer om nettopp dette. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

«Fornøyd og stolt»

- Tror du en DNB- eller Tata-ansatt går inn og gir sin egen app dårlig rangering?

- Det har jeg ikke noen formening om, svarer DNBs informasjonsdirektør.

- Ville du selv gitt Spare-appen en dårlig karakter?

- Det blir et hypotetisk spørsmål. Jeg synes den er kjempebra, og ville rangert den høyt.

- Men vil du si at en rangering av et DNB-produkt fra en DNB-ansatt er en reell rangering?

- Jeg vil håpe at fem stjerner betyr at de er fornøyd og stolt av produktet fra arbeidsgiveren sin. Så får det være opptil folk som leser dem hvor mye vekt de legger på rangeringen versus sin egen opplevelse, mener Westerveld.

KRITISK: Bente Øverlie i Forbrukerombudet mener det kan være ulovlig å gi sitt eget produkt god omtale – uten å informere om det. Foto: Forbrukerombudet Vis mer

Kan være ulovlig

Dinside har skrevet mye om brukeromtaler i nettbutikker, helt siden vi avslørte hvordan Elkjøp «kjøpte» brukeromtaler ved å gi bort gratis produkter.

I DNB sitt tilfelle er dingser byttet ut med app, nettbutikk byttet ut med appbutikk og kjøpte omtaler byttet ut med egne ansatte.

Forbrukerombudet har nå laget en veileder for brukeromtaler. Brytes denne, kan selskapet også bryte loven.

- I veilederen fremkommer det at en slik metode som du beskriver kan være i strid med markedsføringsloven, forteller nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til Dinside.

- Det vil være lovbrudd dersom brukeromtalene ikke er skrevet av faktiske forbrukere og gir utrykk for det forbrukerne faktisk mener. Næringsdrivende kan ikke skrive omtalene selv, eller betale andre for å skrive dem for seg.

Nekter for lureri

Westerveld i DNB kjenner ikke til at de har hatt noen vurdering av lovligheten rundt rangeringene. At dette kan bryte loven er nytt for han, og han sier de er åpne for en dialog med ombudet om dette.

- Dette skjer jo under fullt navn og i full offentlighet, så det har ikke vært noe forsøk her på å unnvike noe som helst, sier han.

Samtidig er han som sagt klar over at ikke en eneste av omtalene fra DNB-ansatte forteller at de jobber for selskapet bak.

- Er omtaler fra egne ansatte en form for lureri?

- Nei. Det har i alle fall ikke vært et forsøk på å lure folk. DNB Spare er en av de mest nedlastede appene akkurat nå, og vi må anta at det ikke er på grunn av noen få positive omtaler fra ivrige DNB-ere.