SMS-svindel

DNB advarer: – Pass opp for SMS-svindel

Forsøker å lure bankkunder til å tro at BankID-en må aktiveres.

NY SVINDEL: DNB advarer om en ny SMS-svindel. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
NY SVINDEL: DNB advarer om en ny SMS-svindel. Foto: Martin Kynningsrud StørbuVis mer

«Ingen banker vil sende SMS og be deg legge inn eller oppgi slik informasjon», skriver DNB i et Facebook-innlegg der de advarer mot en ny svindel rettet mot bankens kunder.

I en SMS utgir svindlere seg for å være fra «DnBNOR» og skriver «Du må aktivere BankID-en for å fortsette å bruke den», etterfulgt av en lenke som ved første øyekast ser ut til være til DNBs nettsider.

«Pass opp for SMS-svindel!Vi er kjent med at bedragere i disse dager sender ut SMS, tilsynelatende fra DNBNOR, hvor kunder blir bedt om å aktivere BankID og deretter legge inn kortnummer. 😠 Ikke gjør det! Klikk derfor ikke på lenken. Ingen banker vil sende SMS og be deg legge inn eller oppgi slik informasjon. Dette er forsøk på såkalt phishing», advarer banken.

Svindelsommer

Denne svindelen føyer seg inn i rekken med en rekke andre «angrep» mot norske forbrukere i sommer. Senest forrige uke advarte Finn mot en ny og utspekulert svindelmetode.

Andreas Nyhem, kommunikasjonsrådgiver i DNB, sier til Dinside at det er ytterst få som er berørt, men at de har mottatt noen titalls henvendelser fra kunder som har fått en slik SMS og som spør om meldingen er fra banken.

«Vårt tydelige råd er at man ikke skal trykke på lenker eller følge anbefalinger i denne typen SMS-er. Ingen banker vil sende ut SMS hvor vi ber kunder om å legge inn kortnummer eller sensitiv informasjon», skriver han i en e-post til Dinside.

Denne svindelen kan også gjelde kunder i andre banker enn DNB, slik vi har sett ved tilsvarende phishing-forsøk. Dinside har blant annet fått tips om en svært lik SMS som tilsynelatende er sendt fra Sandnes Sparebank.

Et eksempel på hvordan svindel-SMS-en kan se ut. Foto: DNB
Et eksempel på hvordan svindel-SMS-en kan se ut. Foto: DNB Vis mer

Vær på vakt

Tidligere i sommer gikk DNB ut og oppfordret kundene sine om å være kritisk til informasjon de mottar digitalt, fordi den enkelt kan forfalskes.

– Identitetstyveri er en alvorlig form for kriminalitet og er inngripende for den som rammes. Det kan ta lang tid og være krevende å rydde opp i, sier Terje Aleksander Fjeldvær, leder DNBs Financial Cyber Crime Center (FC3), i et innlegg på DNB Nyheter om problemet.

De oppfordrer kunder som opplever svindler om å varsle banken så fort det lar seg gjøre, sperre kortet, anmelde svindelen og endre passord på aktuelle tjenester.