Disse skoene bør du unngå

Verken for høyt eller for lavt er sunt for føttene, ifølge forskere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det kan være fristende å få lange, lekre legger med et par stilige stiletter. Men det er ikke sikkert resultatet blir så elegant som du hadde håpet på.

En ny studie viser nemlig at å gå ned trappene med høye hæler øker risikoen for fot- og ankelskader. Du bør likevel ikke gå for langt i den andre retningen, for ifølge en annen studie kan de flate flip-floppene gi deg smerter i nedre del av leggen.

Begge studiene ble presentert på det årlige møtet til American College of Sports Medicine, skriver nettstedet WebMD.

Les også: Advarer mot høye sko

Hammertå og ankelbrudd

Ifølge forsker Lalitha Balasubramanian viser en rekke studier at til og med det å gå på flatt underlag kan føre til alt fra hammertå og blemmer til vond rygg og ankelbrudd.

Sammen med kollegene har hun studert bevegelsen i ankelleddet når man går ned trapper. Bevegelsen var ustødig og svært forskjellig fra gange med flate sko, er konklusjonen.

Dette kan raskt føre til overdreven muskelbruk i nedre del av leggen, og det kan i sin tur føre til fotskader, forklarer Balasubramanian til WebMD.

Hun anbefaler solide hæler på maks 2,5 centimeter.

Begrens flip-flop-bruken

Flip-floppene er muligens langt mer behagelige enn høye hæler, men de er heller ikke helt problemfrie. Bachelor-student Jason Shroyer har studert nesten 40 menn og kvinner. Funnene viser at deltagerne satte foten i bakken med mer kraft når de gikk med sneakers sammenlignet med flip-flopper.

Dette kan forklare hvorfor personer som bruker flip-flopper, forandrer sin normale gange og opplever smerter nederst i leggen, sier Shroyer til WebMD.

Siden flip-floppene mangler den støtten som vanlige gåsko eller joggesko har, bør de bare brukes i kortere perioder, for eksempel på stranda, anbefaler han.

Tåsandalene passer best for folk med føtter formet som bananer, mener ekspert. Les mer her.