Reklamekampanjen for den norske filmen Fatso ble i sterkeste laget for mange. Foto: Filmweb
Reklamekampanjen for den norske filmen Fatso ble i sterkeste laget for mange. Foto: Filmweb Vis mer

Disse reklamene ble for sterke

Noen ganger går markedsføringen litt i lengste laget.

Publisert
Sist oppdatert

Da den norske filmen Fatso ble lansert på kino tidligere år, ble det markedert med en storstilt reklamekampanje. Plakatene, der hovedrolleinnehaver Nils Jørgen Kaalstad var omslynget av fire vakre, nakne kvinner, var plassert overalt i hovedstaden, på busser, på togstasjoner og på reklamebannere.

Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager på folk som er blitt fornærmet av kampanjen.

- Mange syntes den var kjønnsdiskriminerende og mange reagerte på at nakenhet ble vist på store plakater rundt i byene, sier nestleder i Forbrukerombudet, Gry Nergård.

Se ti kontroversielle reklamekampanjer nederst i saken.

Ulovlig markedsføring?

Fatso-kampanjen vil bli vurdert etter flere bestemmelser, om den er kjønnsdiskriminerende og om den er for påtrengende i det offentlige rom.

Gry Nergård, Forbrukerombudet Foto: Bjørn-Eivind Årtun
Gry Nergård, Forbrukerombudet Foto: Bjørn-Eivind Årtun Vis mer


I løpet av uken vil Forbrukerombudet konkludere med om reklamen bryter markedsføringsloven eller ikke.

Fatso-kampanjen er forøvrig allerede rost opp i skyene av reklamebransjen. Reklamebyrået Jimmy Royal, som står bak kampanjen, ble belønnet med reklameprisen Sølvtaggen for november.

Les også: - Dette blir bare helt feil

Klar melding fra kristenfolket

En annen kampanje som har møtt mye kritikk er Oslos Citys julehilsen til kundene sine. Reklamen består blant annet en hånd som løfter et kors, med oppfordringen Kunder ønskes.

- Dette er bare dumt!, skriver sjefredaktør Helge Simonnes i Vårt Land, på avisens lederplass.

- Søkt og usmakelig, sier generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Sturla Stålsett, til Aftenposten.

Dette er en av reklameplakatene som profilerer et av Oslos kjøpesentra denne julen.  Foto: Oslocity.no
Dette er en av reklameplakatene som profilerer et av Oslos kjøpesentra denne julen. Foto: Oslocity.no Vis mer


Men foreløpig ser det ut som reaksjonene ikke sitter så dypt. I skrivende studn har Forbrukerrådet ikke registrert en eneste klage på kampanjen.

Dette er forøvrig ikke første gang Oslo Citys profileringsforsøk har skapt storm. For noen år tilbake. For noen år siden kjørte de en kampanje som viste to nakne mennesker i forskjellige positurer.

Kjøpesentret fikk kjeft, og svarte med å kjøre nok en nakenreklame noen måneder senere. Bildene hadde de samme nakne menneskene, men denne gangen viste bildene at kvinnen var gravid, og deretter viste de paret med den vesle babyen.

Ulovlig markedsføring: Nå prøver de å lure deg igjen

Snille Norge

På tross av enkelte klager, er ikke umoralske reklamekampanjer et stort problem her i Norge. Forbrukerombudet får inn svært få klager fra folk som mener de blir støtt av norske reklamekampanjer.

- Det er veldig lite klager på reklamer som folk synes er støtende. Jeg tror næringslivet synes regelverket er fornuftig, og på linje med forbrukerne, sier Nergård i Forbrukerombudet.

Hun tror norske reklamekampanjer spiller mer på humor enn å være kontroversielle.

- Jeg tror vi har en helt annen reklamekultur enn i mange andre europesike land. Norske reklamer som scorer best spiller nok mer på humor enn på å være umoralske, sier Nergård.

Flere kontroversielle reklamer

I bildespesialen under ser du eksempler på reklamekampanjer, som av en eller annen grunn har vekkett oppsikt. DinSide gjør oppmerksom på at noen av disse faksimilene kan virke støtende.


Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer