«Olga-svindel»

Disse damene er ekstra svindelutsatt

Olga, Kari, Sigrid, Gerd og Ragnhild er navn som var svært populære for 80 år siden, og i disse dager blir flere damer med disse navnene utsatt for svindel.

SVINDEL: DNB advarer mot en ny svindel, «Olga-svindel». Foto: Shutterstock / NTB Scanpix. Reporter: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

Kjenner du ei eldre dame som heter Olga, Kari, Gerd, Sigrid, Anne eller Ragnhild?

Da bør du advare henne mot svindelbølgen som skyller inn over landet i disse dager. Og, bærer du ett av navnene selv, bør du være ekstra på vakt.

Den siste tiden har nemlig «Olga-svindel» blitt et begrep. Svindlere går nå etter kvinner med navn som var populære for 80 år siden, som for eksempel Olga, Kari, Sigrid, Gerd, Ragnhild og Anne. De får kvinnene til å oppgi BankID-en sin, og tømmer deretter kontoen deres for penger.

- De fleste som så langt er blitt utsatt for dette heter faktisk Olga, opplyser Terje Aleksander Fjeldvær, DNBs svindel- og bedrageriekspert, i en pressemelding.

Lurt for over én million

I går kunne NRK fortelle at nok en Olga var lurt, denne gang for 1,1 millioner kroner. Kvinnen er kunde av Sparebank 1.

Akkurat det samme som har skjedd blant DNB-kunder, der totalt 20 kunder er rammet, har nå altså rammet Sparebank 1 også.

– De er utspekulerte, de vet eksakt hvem de er ute etter, sier kommunikasjonsdirektør Thor-Christian Haugland i Sparebank 1 overfor NRK, og karakteriserer svindelen som hjerteskjærende og brutal.

Tidligere i uka kunne du også lese om Olga Frantsvåg (78), som ble svindlet for 200.000 kroner.

Slik går svindlerne fram

Så, hvordan klarer svindlerne å få så mange eldre damer til å oppgi BankID-en sin?

De ringer «Olga», utgir seg for å være fra et seriøst finansfirma, og sier at forbrukslånet hennes er klart til utbetaling. Når «Olga» sier at hun ikke har søkt om noe lån, så får hun til svar at hun i så fall må kontakte banken så fort som mulig hvis lånet ikke skal bli utbetalt. De tilbyr seg å sette henne over til banken. Det takker hun ja takk til. Hun forstår ikke at hun ikke blir satt over til banken, men til svindlerne, forklarer DNB.

Svindlere får henne så til å oppgi BankID-en sin.

BankID-en hennes bruker de til å logge seg inn i «Olgas» nettbank, hvor de endrer mobilnummeret og postadressen hennes. Så overfører de penger ut fra kontoen og noen ganger oppretter de BankID på mobil i hennes navn, men med sitt eget telefonnummer.

Deretter er det fritt fram å tømme kontoene hennes, noe svindlerne gjør gledelig.

Meldingen fra svindel- og bedrageriekspert Fjeldvær er dermed klar:

- Hvis du får en slik henvendelse, legg på! Vil du forsikre deg etterpå om hvorvidt dette var forsøk på svindel eller ikke, ring kundeservice for å høre om det du fikk opplyst stemmer eller ikke. Banken jobber på spreng med å få satt en stopper for svindelen, men det er viktig at alle passer på og ikke gir fra seg BankID eller annen personlig informasjon.

- Dersom du ønsker kontakt med banken, ring et nummer du kjenner fra før, ikke la ukjente sette deg over. Da risikerer du å bli satt over til noen som vil deg vondt, legger Fjeldvær til.

Hva skjer etter svindelen?

Haugland i Sparebank 1 sier at saken med Olga som ble svindlet for 1,1 millioner kroner er helt fersk, og at de må sette seg ned og se på hvor uansvarlig hun har opptrådt.

- Selv om det er litt brutalt å si, så har du selv et ansvar, sier Haugland.

Svindlerne flytter ofte de stjålne pengene gjennom flere kontoer, og det er derfor vanskelig å inndrive pengene.

- Vi får en del penger tilbake. Og så vil det bli en individuell vurdering på hver kunde om hva vi kan betale tilbake, sier Fjeldvær i DNB til NRK.