DinSides sykkelguide

Nå er det hybridsykler sykkelbransjen pusher knallhardt. For deg som ikke sykler mye i marka, er en slik sykkel et godt kjøp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
[Ugjyldig objekt (NAV)]

- For mannen i gata vil jeg anbefale en hybridsykkel til 5 - 6.000 kroner, sier sykkelekspert Toby Amundsen ved Spinn Sykkelshop i Oslo.

Kombinert

En hybridsykkel har egenskaper fra både en offroadsykkel og en tradisjonell bysykkel.

Den har offroadramme, men smalere dekk, større hjul (28 tommer) og fyldigere sete enn terrengsyklene.

Toby Amundsen hos Spinn med en typisk hybridsykkel. 
(Foto: Dag Yngve Dahle)
Toby Amundsen hos Spinn med en typisk hybridsykkel.
(Foto: Dag Yngve Dahle) Vis mer

Hybridene kom på markedet for tre - fire år siden, men først de siste par årene har salget tatt av.

Små forskjeller

Nå selges det flere hybrider enn vanlige offroadsykler. Grunnen er at hybridene kan brukes nesten overalt, ifølge Amundsen. Han er mindre opptatt av sykkelens merke.

- Nesten alle sykler under 7.000 kroner produseres ved fabrikker i Taiwan og Korea. Det gjelder syklene fra alle de store produsentene, også DBS, sier Amundsen.

Derfor er forskjellene moderate på sykler i denne prisklassen. Dyrere sykler produseres ved fabrikker i hjemlige trakter.

Generelt er et greit kjøpetips å droppe det aller billigste, men gå litt opp i pris. Det gjelder også sykler.

Prisklassene

Alle sykkelens deler må vedlikeholdes. (Foto: Dag Yngve Dahle)
Alle sykkelens deler må vedlikeholdes. (Foto: Dag Yngve Dahle) Vis mer

Styr unna syklene som selges i stormarkeder og varehus til 2000 kroner. De varer ikke mer enn par år.

Sykler du lite, er en sykkel til 4.000 kroner et kurant kjøp. Sykler du litt mer, er 6 - 7.000 kroner en passende pris.

- Hva er den vanligste feilen folk gjør når de kjøper sykler?

- De kjøper for stor sykkel. På salg. Da er den riktige størrelsen ofte utsolgt, og de kjøper størrelsen over, sier Amundsen.

Det heter at sykkelramma skal nå deg til skrittet, noe som bare er delvis riktig. Det skal nemlig være fem centimeter klaring mellom ramma og skrittet.

Slitasjen

Den dyreste sykkelen hos Spinn hadde de kun brukt. Denne downhill-sykkelen koster ny 60.000 kroner. (Dag Yngve Dahle)
Den dyreste sykkelen hos Spinn hadde de kun brukt. Denne downhill-sykkelen koster ny 60.000 kroner. (Dag Yngve Dahle) Vis mer

Ellers er en vanlig synd å droppe stellet. En sykkel må ha rengjøring, smøring og service på lik linje med andre kjøretøyer.

Drivverket slites aller mest. Wirene og bremseklossene er det viktig å sjekke hvert år. Drivverk og kjede er spesielt glade i rengjøring. Bruk bilshampoo eller Zalo. En trykkluftspyler vil presse uønsket vann i kulelagrene.

- Alle bevegelige deler må smøres med tynn olje jevnlig. Dessverre gjør de færreste dette, sier Amundsen.

Fra og med 1. mai krever forsikringsselskapene at du har registrert sykkelen din i Falkens sykkelregister for at forsikringen skal gjelde.

Les mer om de ulike sykkeltypene, sykkelens deler og få nyttige kjøpetips.