Din guide til omega-3-jungelen

Synes du det er vanskelig å forstå hvilke omega-3-produkter som er best for kroppen din? Vi gjør vårt beste for å guide deg gjennom jungelen av produkter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tran
Tran er olje presset fra leveren til fisk, oftest torsk, som så er renset og tilsatt antioksidanter og vitamin A og D. De fleste inneholder 25 % omega-3-fettsyrer.

Det finnes også såkalt omega-3-tran som er basert på flytende torskeleverolje. Men her er oljen oppkonsentrert slik at konsentrasjonen av omega-3-fettsyrer blir 40 %.

Fiskeoljekapsler
Flere typer kapsler inneholder fiskeolje hentet fra ikke bare leveren, men hele fisken. Oljen renses og oppkonsentreres slik at omega-3-innholdet kommer opp i 60 %.

De forskjellige kapslene på markedet har ulik størrelse og dermed ulikt innhold av omega-3 per kapsel. Enkelte kapsler inneholder også andre stoffer i tillegg til omega-3, som vitamin A, D og E, mineraler og urter. Hvis kapslene har for mange slike tilleggsstoffer, kan mengden med fiskeolje bli for liten til å gi helseeffekt.

Dersom du ønsker å øke inntaket utover det som står anbefalt på pakningen, bør du spise kapsler med bare omega-3 for å unngå "overdose" av tilleggstoffene.

Selolje
Selolje finnes både i flytende form og kapsler. Produktene inneholder olje fra sel med 20-25 % omega-3-fettsyrer. Strukturen på molekylene er litt annerledes enn i fiskeolje, og kan muligens gi en ekstra helsegevinst.

Grønn omega-3
For de som er veganere eller ønsker en vegetabilsk kilde til omega-3-fettsyrer, er omega-3 fra vegetabilske kilder et bra alternativ. Den beskytter imidlertid ikke like bra mot hjerte- og karsykdommer og leddsykdommer.

Linfrøolje, rapsolje og valnøttolje er naturlige kilder til disse omega-3-fettsyrene.

Kutter du ut kjøttet, får du kanskje bedre sexlyst også:

Omega 3,6,7 og 9
Enkelte produkter inneholder både omega-3, -6, -7 og -9. Problemet med disse er at du betaler for fettsyrer som du får i deg mer enn nok av fra andre kilder i kosten. I tillegg kan omega-6-fettsyrene motvirke effekten av omega-3. Unntaket er omega-6-fettsyrene fra nattlysolje som ser ut til å ha lignende effekter som omega-3.

Ikke gi opp!
Er du fortsatt like forvirret? Du trenger ikke gjøre det så komplisert:

- Hvis du klarer å drikke vanlig tran, er det et greit alternativ. Hvis du går for kapsler, pass på at størrelsen er passe og at du ikke behøver å ta flere enn en til to per dag. Ellers er fiskeolje i utgangspunktet bedre enn de vegetabilske oljene, og rene kapsler bedre enn kapsler med tilleggsstoffer, oppsummerer klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas i helsenettstedet Din Kost.

Apoteket kan også hjelpe deg med råd hvis det er noe du lurer på.

(Kilde: www.dinkost.no)