Nav-skandalen

Dette svarer Nav om EØS-reglene

Dette gjør du hvis du mottar AAP, pleie- eller sykepenger og vurderer å dra utenlands.

REISESJEKKEN: Før du vurderer å reise må du forsikre deg om at reisen ikke kommer i veien for avtaler du har med behandleren din, Nav, arbeidsgiveren eller arbeidsrettet aktivitet, skriver Nav på nettsiden sin. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
REISESJEKKEN: Før du vurderer å reise må du forsikre deg om at reisen ikke kommer i veien for avtaler du har med behandleren din, Nav, arbeidsgiveren eller arbeidsrettet aktivitet, skriver Nav på nettsiden sin. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Mangelfull kompetanse, dårlig kapasitet og kommunikasjon førte til Nav-skandalen, ifølge internrapporten som ble lagt fram tirsdag.

I forbindelse med rapporten, har Nav opprettet en spørsmål-og-svar-side om feiltolkning av EØS-reglene, som de skal oppdatere fortløpende. Her kan du få svar på en del av det du måtte lure på i forbindelse med Navs feiltolkning av reglene ved utenlandsreiser, og om du skulle være i tvil om du er berørt.

Dinside gir deg svar på noen av spørsmålene her:

Hva skal du gjøre hvis du mottar AAP, sykepenger og pleiepenger og vurderer å reise til utlandet fremover?

Før du vurderer å reise må du forsikre deg om at reisen ikke kommer i veien for avtaler du har med behandleren din, Nav, arbeidsgiveren eller arbeidsrettet aktivitet.

Dette gjelder uansett hvor reisen går.

Er du usikker, kan du kontakte Nav med spørsmål.

Når må du søke NAV om å beholde ytelsen før du reiser?

Bor du i Norden, kan du reise til et annet land i Norden uten å søke om å beholde ytelsen. Det gjelder uansett hvilket statsborgerskap du har.

Er du statsborger i et EU- eller EØS-land, kan du reise til et annet EU-/EØS-land uten å søke for å beholde ytelsen.

Skal du reise til et land utenfor EU/EØS eller Norden, må du fortsatt søke før du reiser. Det gjelder uansett hvilket statsborgerskap du har.

Hvorfor tok det så lang tid fra trygdrettskjennelsene begynte å komme utover våren 2018, til praksisendringen kom høsten 2019?

Dette jobber vi i Arbeids- og velferdsdirektoratet med å finne ut av nå, svarer Nav på nettsiden sin.

Regjeringen har også opprettet et eksternt granskingsutvalg som skal se på saken.

I tillegg skal saken opp i kontroll- og konstitusjonskomiteen i Stortinget.

Hvorfor har ikke Nav gitt beskjed til alle som kan være berørt?

Nav jobber nå med å gå gjennom sakene for å finne ut hvem som kan være berørt, og kontakter de som skal få vurdert saken sin på nytt per brev eller telefon.

Alle som tror de kan være berørt, kan kontakte Nav selv på telefon 55 55 33 33. Da vil henvendelsen bli registrert hos dem.

Hvorfor ringer dere ikke opp alle?

Vi skal kontakte brukerne, men ikke nødvendigvis via telefonen, skriver Nav. Dette skyldes kapasitet. Hvis de skal ringe opp alle berørte, vil de ha mindre tid til selve saksbehandlingen, og den er prioritert. Mange får derfor brev, og det legges vekt på at de skal være klare og tydelige.

Men, Nav ringer opp alle som har blitt anmeldt og domfelt, og gjør ellers vurderinger i hver enkelt sak.

Hvis man får omgjort vedtaket, vil man ha krav på renter eller annen erstatning i tillegg?

Når du får omgjort et vedtak og får etterbetalt en ytelse vil du få renter etter en bestemmelse i folketrygdloven paragraf 22-17.

Hvis du i tillegg mener feilen Nav har gjort medførte et direkte økonomisk tap, kan dette tapet dekkes etter skadeserstatningsloven paragraf 2-1.