<strong><b>HER ER NYHETENE:</strong></b> Disse nyhetene kommer i butikkhyllene i uke 8, altså 16. februar. Foto: PRODUSENTENE
HER ER NYHETENE: Disse nyhetene kommer i butikkhyllene i uke 8, altså 16. februar. Foto: PRODUSENTENE Vis mer

Dette skal du spise nå

Her er nyhetene som kommer snart i matbutikkene.

Publisert
Sist oppdatert

Det er snart klart for årets første og største slipp av matvarer i dagligvarebutikkene. Her kan du se hva du har i vente.

Dagligvarebransjen har felles dato for utkjøring av dagligvarenyhetene, blant annet på grunn av logistikk - men også av konkurransehensyn. Årets første dagligvareslipp er uke 8, som innledes med mandag 16. februar.

Her får du dagligvarer på nett

Vi prøver gjerne nyheter, men ...

Joda, nyheter er spennende nok, og vi prøver gjerne - men ifølge kommunikasjonsrådgiver Marthe Bogerud Schomacker i Orkla, faller vi ofte tilbake i gamle spor.

- I Norge er vi forbrukere litt konservative når det gjelder nye smaker, og selv om forbrukere flest liker å prøve nye produkter, faller de fleste tilbake til sine kjente favoritter. Det er vanskelig å etablere nye produkter i markedet, og for at et nytt merke skal overleve, er det helt essensielt at det leverer på smak, sier Bogerud Schomacker som arbeider hos Orkla confectionary & snacks Norge, til Dinside.

Her er noen av nyhetene du snart kan se i butikkhyllene:

Det skal være sunt

Februar er tradisjonelt preget av sunnhetstrender, også innenfor mat - og dette preger også dagligvareslippet. Trude Solvang, markeds- og innovasjonsdirektør i Findus, sier til Dinside at helse og naturlighet fremdeles er viktig for norske forbrukere.

LES OGSÅ: Test av «hjemmelaga »knekkebrød, er de gode - og sunne?

- Vi vil leve bedre, lengre og smartere. Vi streber etter å oppnå de anbefalte fem om dagen av frukt og grønt og minimum tre fiskemåltider i uken, sier Solvang - og påpeker at nordmenn generelt ligger et godt stykke unna dette målet.

- Ren og naturlig mat er i fokus og mange har en ambisjon om å lage maten fra bunnen av selv hver dag, sier hun videre.

Burgersuksess fra 2012, og nå kommer mer fisk

Også Bjørn Brennskag i Orkla forteller at folk ønsker å spise mer fisk - og at dette også er et av satsingsområdene for dem når det kommer til nylanseringer. Og Lofotprodukt, som produserer fiskeprodukter, kommer også med flere nyheter nå. De forteller om en sterk fokus og etterspørsel etter rene og naturlige ingredienser.

- Siden lanseringen i 2012 har fiskeburgere med 80 prosent fisk fra Lofoten vært en stor suksess. Da vi lanserte produktet, tenkte vi det ville bli et nisjeprodukt for de mest kvalitetsbevisste forbrukerne, men vi forsto at vi hadde undervurdert markedet allerede to uker etter lansering i butikk. Da var varepartiet som skulle rekke for et halvt år revet vekk fra hyllene, forteller salgssjef Øystein Rist i Lofotprodukt AS.

Ifølge Lofotprodukt, er trenden med fokus på sunnhet, rene og naturlige ingredienser, samt høyt fiskeinnhold, sterkere enn noen gang.

Men hvordan smaker det? Test av makrell i tomat

Godteri? Jatakk, men kanskje i mindre mengder?

Kanskje er det også helsetrenden som gjør at vi ønsker oss søtsaker i mindre porsjoner. Det kommer flere søtprodukter med nå.

- Vi ser at porsjonskontroll og mindre størrelser er en trend. Vi har mange produkter i mindre størrelser, og har nylig lansert både Bixit havrebar og Stratos Mini, som er små i størrelsen og svarer på ønsket om mindre forpakninger. Dette er nok en trend som kommer til å påvirke lanseringene våre fremover, sier Bogerud Schomacker i Orkla confectionary & snacks Norge.

Mer pålegg: Test av leverpostei

Ikke plass til alt

Det er ikke alt det er plass til alt i butikkhyllene, så når noe nytt skal inn - betyr det at noe må ut. Vi har spurt produsentene hvilke produkter som forsvinner ut av hyllene når de nye varene nå skal inn, men det er ikke mange av dem som ønsker å si så mye om det.

Har du sett mange av disse varene, som var nye for ett år siden?

- Når det gjelder hvilke produkter som blir tatt ut av butikkhyllene så er det vanskelig å gi ett enkelt svar på dette. Noen kjeder kan velge å beholde et produkt, mens andre foretar en såkalt «delisting» av akkurat det samme, sier Trude Solvang, Markeds- og innovasjonsdirektør i Findus til Dinside.

Hun vil likevel berolige forbrukere med at bestselgerne sjelden eller aldri forsvinner fra matvarehyllene.

Sjekk ingredienslistene: Steinbitkarbonadene inneholdt bare syv prosent steinbit

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer