Dette sier forsikringsselskapene

Vi spurte Vesta og Gjensidige NOR om det er lett nok for kundene å sammenligne, og finne de beste tilbudene. Svarene var mildt sagt ulike.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

-Vi ser for oss en utvikling hvor informasjonsflyten ut mot kundene må bli atskillig bedre enn den er i dag, sier Øystein Thoresen, informasjonssjef i Gjensidige NOR.

Vesta mener det er bra nok

De fleste aktørene, så vel selskapene som hovedorganisasjon, er enige i at det kan virke lite oversiktelig, og vanskelig for kundene å orientere seg. Men forsikringsselskapet Vesta er av en noe annen oppfatning:

- Jeg kan ikke forstå at det skal være noe problem for kundene å orientere seg om prisene, sier Svein-Erik Rastad hos Vesta forsikring. Rastad mener at forsikringsselskapene blir kritisert uansett hvilken prispolitikk de legger seg på.

Forstår kundenes problemer

Hos Gjensidige NOR har de et annet syn på dette:

- Vi ser at det kan være vanskelig å sammenligne de ulike forsikringstilbudene, sier Øystein Thoresen. Thoresen forteller at selskapet jobber med en åpnere og mer kundevennlig struktur.

Gjensidige NOR og de andre selskapene bruker alle ulike kriterier for å skreddersy forsikringer slik at de skal bli individuelt tilpasset. Dette betyr at dersom du har hatt få ulykker og aktivt forebygger skader, skal også dette belønnes. Taperen blir kunden som ofte bruker forsikringene sine.

- Det skal være mulig å sammenligne de ulike tilbudene fra forsikringsselskapene, sier Thoresen. Han er enig i at det frem til nå ikke har vært praktisk gjennomførbart, men mener at dette vil endre seg.

- Interaktive verktøy på Internett hvor kundene kan legge inn profiler av seg selv, bør være et naturlig skritt videre, mener Thoresen.

Og vi i DinSide kan love deg at så raskt som forsikringsselskapene begynner å bli mer forbrukervennlige, skal vi gi deg de verktøyene som gjør at du skal få billigst mulig forsikringer. I mellomtiden kan du kutte utgiftene med vårt bilforsikringsskjema og lese andre gode tips i tidligere artikler om forsikringsmarkedet.