Forbrukerklager

Dette klaget vi mest på i fjor

Ny statistikk viser økning i antall klager til nemndene, og det er én ting vi klager ekstra mye på.

KLAGETOPP: Forbrukerområdet fikk totalt 37.848 klager i 2018. Den største veksten var hos nemndene, som fikk en økning på 26 prosent, mens for hele området var økningen på 4,7 prosent. Foto: Forbrukerrådet.
KLAGETOPP: Forbrukerområdet fikk totalt 37.848 klager i 2018. Den største veksten var hos nemndene, som fikk en økning på 26 prosent, mens for hele området var økningen på 4,7 prosent. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer

Forbrukerrådet melder om økning i bruk av klagenemndene forbrukerne kan benytte seg av, en vekst på 26 prosent i 2018 sammenlignet med året før.

«Økningen kan forklares ved at det i 2016 kom en ny lov som sikret kvaliteten i nemndene og ga Forbrukerrådet større fullmakt til å mekle i saker mellom forbrukere og næringsdrivende», står det i pressemeldingen.

Videre står det at tallene fra nemndene også kan være et tegn på at forbrukerne har behov for mer rådgivning. Tre av fire som tar kontakt, har nemlig ingen sak. Et typisk eksempel å dette er den store økningen i saker til Finansklagenemnda på grunn av at årsavgiften nå blir innkrevd gjennom bilforsikringen.

Bilklager topper lista

Og, la oss holde oss til bil, for det er nemlig bilrelaterte kostnader det ble klaget mest på i fjor, ifølge statistikken:

Klager etter hovedsektor Antall klager
Bil, verksted, parkering9794
Finans og forsikring8781
Bolig, håndverkere, leie4962
Kollektiv transport4867
Kommunikasjonstjenester og IKT2192
Andre forbruksvarer1492
Energi1183
Ferie, fritid, kultur1158
Dagligvarer, kosmetikk og klær1145
Andre tjenester280
Helse og omsorg143
Annet og ukjent1841

Det klages mest på bil og bolig, men aller mest på biltilknyttede kostnader. Blant disse er det parkering med 5389 klager og brukte biler med 2922 klager som topper statistikken. Spørsmål om bruktbil var også årsaken til at flest tok kontakt med forbrukerområdet, med 8968 henvendelser.

Finans og forsikringsbransjen kommer som nummer to, men det skyldes ikke vanskelige forsikringsvilkår, men den nye trafikkforsikringsavgiften som kreves gjennom forsikringsselskapene. Finansklagenemnda fikk i løpet av ni måneder 2513 klager på innkreving av avgiften.

Denne avgiften har ingenting med finanstjenester å gjøre, så tallene burde strengt talt ha ligget under biltilknyttede kostnader, påpeker Forbrukerrådet.

Klager også på inkasso, bolig og strøm

Etter bil ligger skadeforsikring, bank og betalingstjenester og inkassoklagenemnda på klagelista fra 2018. For sistnevnte er det en firedobling i klager siden 2015.

Klager på bolig, håndverkere og leie er nummer tre, hvorav de fleste klagene gjelder husleie, saker på håndverkertjenester og innredning.

Strøm er tett knyttet til boligsektoren. Klager og henvendelser på energisektoren gikk opp med 21 prosent, og en viktig årsak til dette er at Elklagenemnda har opplevd kraftig økning med totalt 1162 klager i fjor.

Færre ringer for å få råd

Her ser du fordeling av klagene etter instans:

Klager og henvendelser Antall Andel
Forbrukerrådet70 00662,0 %
Nemndene23 54120,8 %
Forbrukertilsynet14 66113,0 %
Forbruker Europa32592,9 %
Forbrukerklageutvalget14401,3 %

Statistikken består av tall fra forbrukerorganisasjoner under Barne- og likestillingsdepartementet: Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet , Markedsrådet, Forbrukerklageutvalget, Forbruker Europa og 17 klagenemnder.

Det fleste klagene blir avgjort i nemndene, men Forbrukerrådet tok flest saker: Godt over halvparten av klagene kommer til nemndene, og nær hver fjerde klage går til Forbrukerrådet. Men, motsatt av nemndene, er veksten i antall saker til Forbrukerrådet noe lavere enn tidligere år.

Henvendelser, som spørsmål og tips til forbrukerområdet, har hatt nedgang på 3,6 prosent, som kan forklares med at forbrukerne klager digitalt. Besøk og klagehjelp på nettet telles nemlig ikke som henvendelser, det er det kun telefoner og e-post som gjør.

I tillegg kommer nettinformasjon fra resten av forbrukerområdet, hvilket betyr at flere får hjelp enn før, ifølge Forbrukerrådet.