Dette kan du kreve når butikken går konkurs

Superdry, Vita og Loco har gått konkurs på kort tid. Men hva skjer med gavekort, tilgodelapper og reklamasjoner?

HVA MED DINE KONKURS-RETTIGHETER? Kleskjeden Superdry i Norge og kosmetikkbutikkene Vita og Loco har gått konkurs i løpet av et par uker. Hva skjer med gavekort eller tilgodelapp hos butikkene? Og hva med dine forbrukerrettigheter ved eventuelle reklamasjoner? Foto: NTB scanpix
HVA MED DINE KONKURS-RETTIGHETER? Kleskjeden Superdry i Norge og kosmetikkbutikkene Vita og Loco har gått konkurs i løpet av et par uker. Hva skjer med gavekort eller tilgodelapp hos butikkene? Og hva med dine forbrukerrettigheter ved eventuelle reklamasjoner? Foto: NTB scanpix Vis mer

Det er kun halvannen uke siden ni av ti Superdry-butikker i Norge ble slått konkurs, og denne uka kom nyheten om at selskapet bak kosmetikkjedene Vita og Loco er konkurs.

For en måned siden kom nyheten om at reiseselskapet Thomas Cook hadde gått konkurs, men norske Ving har altså fortsatt driften.

Når butikker går konkurs, er det dårlig nytt for deg som forbruker. For hva skjer med gavekort eller tilgodelapper som du har hos butikken? Og hva med rettighetene dine til reklamasjon dersom produktet blir ødelagt eller ikke holder den kvaliteten den bør ha?

Kan du bruke tilgodelapp eller gavekort?

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, sier til Dinside at et gavekort eller en tilgodelapp i utgangspunktet blir verdiløse når et selskap går konkurs.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Vis mer

- Gavekort og tilgodelapper kan gjøres gjeldende som et krav mot konkursboet, men det er vanligvis små sjanser for å få penger igjen igjen.

Selv om konkursboet driver butikken videre for å selge ut varene, vil forbrukerne ikke kunne kreve å bruke tilgodelapper eller gavekort som det selskapet som er konkurs har gitt ut.

-Slike krav knytter seg til selskapet som er konkurs, og må inn rekken av krav som alle andre, sier Iversen.

Dårlige odds om du må kreve penger fra boet

Når et selskap går konkurs, selges alle verdier unna for å dekke inn det som kan av gjeld som bedriften har pådratt seg. Pengene som kommer inn vil da gå til å dekke gjeld som eksempelvis lønninger, husleie og andre betalinger. Og eventuelt dine krav.

Dersom du sitter med et gavekort eller en tilgodelapp fra en bedrift som har gått konkurs, kan du nemlig rette kravet til bobestyreren, som er advokatkontoret som tar seg av konkursoppgjøret. Der vil du settes på en prioritert liste over aktører som ønsker å få dekket sine økonomiske tap.

Ifølge Iversen, vil en forbruker med et ubenyttet gavekort eller tilgodelapp dessverre ikke havne veldig høyt opp på den prioriterte lista.

- Et konkursrammet selskap kan ikke betjene sine løpende utgifter og har ofte mer gjeld enn formue. Oppgjøret i en konkurs har forskjellige prioriteter, der staten og kreditorer med sikkerhet i pant kommer først. En forbruker med et vanlig pengekrav vil ofte stille langt bak, og sjansen for kontant oppgjør ofte veldig lav.

- Dette er krav som sjelden fører fram, siden forbrukeren er en «sikret kreditor» med lav prioritet. I beste fall kan man få tilkjent noe vi kaller «dividende», som er en prosentandel av det kravet man har. Ofte er det null, i andre tilfeller er det snakk om litt, sier Iversen videre.

Kan kredittkortselskapet hjelpe deg?

I saker med konkurser, kan det ofte være en fordel å ha betalt med kredittkort eller med betalingskort som Visa eller Mastercard, fordi du da vil kunne rette et krav til kredittkortselskapet.

- Forbrukere som har handlet med kredittkort kan rette et krav mot banken sin. Det samme gjelder vanlig betalingskort utstedt av Visa eller Mastercard. Forbrukere som må klage etter konkursen er åpnet, er oppfordret til å ta kontakt med banken eller kredittkortselskapet sitt for ytterligere veiledning om hvordan de gjennomfører en såkalt kortreklamasjon, sier Iversen.

Men: Dette gjelder ifølge Iversen kun hvis du har kjøpt en vare mot betaling. Refusjon for ubenyttet gavekort eller tilgodelapp vil ifølge Iversen ikke være noe du kan få dekket via banken/kredittkortselskapet.

- Dette gjelder kun hvis produktet har en feil, da kan lage til banken, sier Iversen til Dinside.

Hvor kan du rette reklamasjoner?

Eventuelle reklamasjoner som måtte dukke opp vedrørende et produkt du har handlet fra en konkursrammet bedrift vil du naturlig nok få problemer med å rette til bedriften.

- Når selskapet er avviklet etter konkursen så vil ikke forbrukeren kunne rette verken garanti- eller reklamasjonskrav mot bedriften. I noen sammenhenger kan forbrukeren rette krav mot importør eller produsent, sier Iversen.

Men du kan også få dekket utgifter til eventuelle reparasjoner fra banken eller kredittkortselskapet dersom produktet er betalt med kredittkort eller Visa eller Mastercard. Du finner vilkårene for dette hos banken din.

Artikkelen er korrigert etter publisering.