IKKE FORTVIL: Alt er ikke nødvendigvis tapt om svindlerne har klart å lure deg. I mange tilfeller kan du få pengene tilbake. Foto: ESB Professional/Shutterstock/NTB scanpix
IKKE FORTVIL: Alt er ikke nødvendigvis tapt om svindlerne har klart å lure deg. I mange tilfeller kan du få pengene tilbake. Foto: ESB Professional/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Svindel på nett: Hva gjør jeg?

Dette gjør du når du har blitt svindlet

Rådene som kan redde deg fra å miste pengene dine.

Dinside har skrevet mange artikler om hvordan du unngår å bli svindlet. Men hva skal du gjøre dersom du allerede har blitt lurt?

Mulighetene til å få tilbake pengene og kanskje også bidra til å stoppe svindlerne er der.

Både banken og kortselskapet kan kanskje hjelpe deg. Disse har nemlig klare regler å forholde seg til.

Hovedregelen er at dersom kunden ikke har godkjent pengeoverføringen eller ikke har fått det hun/han betalte for, så skal pengene betales tilbake.

Noen ganger kan man likevel forstå at banken eller kortselskapet sier tvert nei, og at de spør seg hvor dum og naiv det egentlig går an å være.

Stadig mer utspekulerte

De som måtte stole blindt på innholdet i en e-post og betaler bare noen spør, fortjener kanskje ikke bedre.

Samtidig blir svindlerne stadig mer utspekulerte, slik at selv svært IT- og nettkyndige personer i dag kan gå på limpinnen.

I oktober i fjor uttalte Finansklagenemda at de «ikke kan utelukke at en svindel kan være så sofistikert at det ikke kan regnes som grovt uaktsomt at man lar seg lure.»

Saken gjaldt en usedvanlig finurlig form for Apple-svindel-svindel, der offeret blant annet ble lurt til å bruke sin BankID.

Det endte med at mannen som ble lurt måtte betale en egenandel på 12.000 kroner. Noe som tross alt var bedre enn ingenting, siden totalbeløpet var 35.623 kroner.

UTSPEKULERT: I det siste har vi sett hvordan svindlere til og med klarer lure folk til å gå hele veien inn i nettbanken, og til og med bruke BankID. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
UTSPEKULERT: I det siste har vi sett hvordan svindlere til og med klarer lure folk til å gå hele veien inn i nettbanken, og til og med bruke BankID. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Stopp lure-abonnementet

Du får tilbud om å kjøpe mobiltelefon eller TV til en latterlig lav pris. TV-en eller telefonen dukker aldri opp. Istedet får du et abonnement som koster deg hundrelapper i måneden.

Abonnementet kan være svært vrient å komme ut av. Som oftest finnes det ingen avbestillingsknapp eller stopp-funksjon. Ofte er eneste løsning å sperre kortet, slik at månedsbeløpet ikke kan trekkes lenger.

- Akkurat nå er det denne typen svindel vi oftest ser. Men innsamling av personlige data med tanke på identitetstyveri og videresalg forekommer fortsatt, forteller IT-konsulent Jørund Heimholt til Dinside.

På fritida driver Heimholt nettstedet Datahjelperne.no . I tillegg til mange råd og tips om hvordan du kan unngå å bli svindlet, har han lagt ut en omfattende guide til hvordan du skal opptre dersom uhellet er ute og svindelen et faktum.

Det samme har Forbrukertilsynet:

Sperr kort og kredittinformasjon

Heimholt mener det første man bør gjøre etter en svindel som har lykkes er å sperre bankkortet. Dette gjøres i dag enkelt i nettbanken, via nettside eller app.

Neste steg er å sperre for kredittinformasjon, slik at svindlerne ikke kan ta opp lån i ditt navn.

Hos Datatilsynet finner du kontaktinformasjon og adressene til de nettbaserte sperretjenestene til de fire største kredittopplysningsfirmaene i Norge: Bisnode, Creditsafe, Experian og Evry.

Mulighetene for å få igjen pengene som svindlerne allerede har tatt for deg, vil avhenge av dokumentasjon og fakta i saken.

- Du kan få pengene tilbake av banken, men de vil naturlig nok spørre deg hvordan svindelen har foregått. Har du hjulpet svindlerne inn på din egen bank via BankID, har du en dårlig sak, mener Jørund Heimholt.

Om banken skulle være lite behjelpelig, kan du prøve å henvende deg direkte til betalingsselskapet. Disse har både internasjonale avtaler og selvpålagte regler å holde seg til. Og ofte kan du ha krav på pengene tilbake om du blir lurt:

- Behov for mer kunnskap

Både banker, media og myndigheter har de siste årene satt søkelys på nettsvindel.

Jørun Heimholt mener likevel det fortsatt er et stykke igjen til vi klarer å møte svindelen som samfunnsproblem på en tilfredsstillende måte.

- Det er utvilsom behov for mer kunnskap og åpenhet om dette. Jeg vet at politiet jobber med saken og skaffer seg stadig mer kompetanse når det gjelder svindel på nett. Likevel kreves det enda mer fokus. Det sier jo sitt at svindlerne har brukt de samme metodene i årevis, rett og slett fordi de funker.