Black friday 2020

Dette gjør butikkjedene på black friday

Setter coronapandemien en stopp for den omstridte handledagen?

KAOS: På grunn av corona får vi neppe se slike bilder når black friday går av stabelen om en drøy uke. Her ankommer kunder Norwegian Outlet på Vestby i 2017. Foto: Lise Åserud / NTB
KAOS: På grunn av corona får vi neppe se slike bilder når black friday går av stabelen om en drøy uke. Her ankommer kunder Norwegian Outlet på Vestby i 2017. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Publisert

Fredag 27. november er det duket for årets black friday, men på grunn av coronapandemien vil det neppe bli like ville tilstander i butikkene som tidligere i år.

Flere har tatt til orde for at handledagen rett og slett bør avlyses, og noen har allerede varslet alternativt opplegg. Kjøpesentre landet rundt dropper handledagen og ser ut til å satse på black week med tilbud hele uka i stedet, for å unngå stor trengsel i butikkene.

Vi har tatt en sjekk med de største butikkjedene om hvordan årets black friday blir.

Power

Hos Power ser black friday ut til å gå av stabelen som vanlig, selv om de melder om en annerledes oppkjøring i år.

Noen av tiltakene Power har iverksatt er å ha corona-vakter på samtlige varehus. Vaktene skal dele ut håndsprit, minne om munnbind og avstandsregler og passe på hvor mange personer som er inne i varehusene av gangen.

Kjeden sier de har DriveThru på flere varehus, slik at kundene kan få varene sine levert direkte i bilen og slipper å gå inn i varehusene. De forventer også en økt bruk av såkalt Click&Collect.

Administrerende direktør i Power Norge, Anders Nilsen, forteller om en annerledes opptakt til årets black friday. Foto: Power
Administrerende direktør i Power Norge, Anders Nilsen, forteller om en annerledes opptakt til årets black friday. Foto: Power Vis mer

– Dette er en trend vi har sett over flere år, fordi mange synes det er enkelt og effektivt at butikkpersonalet finner frem varene før man kommer i butikken. I år tror vi også mange vil bruke denne løsningen i julehandelen for å minimere tiden man bruker ute blant folk, sier administrerende direktør i Power Norge, Anders Nilsen.

I tillegg har Power valgt å spre sine tilbud utover hele uken.

– Vi starter vårt Black Friday-salg allerede lørdag 21. november, og håper dette kan bidra til mindre køer og trengsel generelt sett.

Elkjøp

Konkurrenten Elkjøp sier også de har forberedt seg godt, både med gode tilbud og med smittevernhensyn i førersetet.

- Vårt fokus gjennom hele corona-perioden har vært å sørge for at våre medarbeideres helse blir godt ivaretatt på jobben og at våre kunder kan handle trygt. Det vil også ha aller høyeste prioritet når vi nå går inn i salgsperioden som ligger foran oss med Black Week og julehandelen, sier kommuniksjonssjef i Elkjøp Norge, Madeleine Schøyen Bergly, til Dinside.

Madeleine Schøyen Bergly er kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp
Madeleine Schøyen Bergly er kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp Vis mer

Et av tiltakene til Elkjøp blir å spre tilbudene sine, slik at presset i butikk blir mindre. De har også økt kapasiteten på sine nettsider for å kunne håndtere mer trafikk. Uansett lurt med tanke på problemene som oppstod i fjor.

- Vi øker dessuten antall vektere i butikk, deler ut munnbind til besøkende og vi vil tilby «Klikk & Hent» og «Klikk & hent på parkeringsplassen», for de som ønsker å få varene sine rett i bilen, forteller Schøyen Bergly.

Elkjøp tilbyr dessuten «LIVE shopping» som gjør at man kan få rådgivning digitalt av våre medarbeidere i butikk, om man ønsker handle hjemmefra.

Netonnet

Nettbutikker har ikke like stort hensyn å ta hva gjelder smittevern overfor kunder, men ikke alle er med på black friday i år.

Ifølge Tek.no dropper nettbutikken Netonnet rett og slett alt av kampanjer. Det skyldes riktignok ikke bare coronapandemien, men også at de mener nordmenn er lei fokuset på kampanjer og lokkepriser.

- Årsaken er todelt, men det er klart at dagens smittesituasjon påvirker beslutningen i stor grad – spesielt når det kommer til den fysiske handelen, sier Peter Andersson, Norgessjef for NetOnNet til Tek.no.

SVARTEFREDAG: «Alle» snakker om Black Friday, men hva betyr det egentlig? Programleder: Ingebjørg Iversen / Dagbladet Vis mer

Komplett

Komplett kommer på sin side til å kjøre på med både black friday og black week, og tilbudene starter allerede førstkommende lørdag, den 21. november.

- Vår organisasjon er nå satt i «høyeste beredskap» for å takle pågangen fra kundene og sørge for en sikker levering helt hjem til døren, , sier kommunikasjonssjef i Komplett, Kristin Hovland, til Dinside.

På grunn av smittefare i fysiske butikker ser Komplett at nordmenns handlemønstre siden mars har endret seg radikalt og derfor tar nettbutikken stadig større plass som markedsaktører.

- Kompletts tilbud om levering på dagen i de større byene har også vært en vesentlig bidragsyter til at folk nå tar «nettet fatt» som aldri før, forteller Hovland.

XXL

Sportskjeden XXL satser også på en lang black week i år.

- Vi begynner allerede i morgen onsdag, og vil ha nye tilbud hver dag for å unngå trengsel og press i butikkene. Hos XXL er det altså ikke én dag med Black Friday, men 11 dager med Black Week, sier pressekontakt Marte Ramuz Eriksen i XXL til Dinside.

Hva gjelder smittevernstiltak kommer XXL til å ha egne ansatte ute i butikkene som sørger for at det er god flyt og at det er mulig å holde god avstand, i tillegg selvsagt til grundige rutiner for smittevern.

- Vi ser også enda større pågang på nettbutikken vår nå de siste ukene, så det det er tydelig at mange kunder ønsker å handle på nett i takt med at smitten brer seg i Norge og korona-restriksjonene blir strengere. Det rimer også godt med det vi har sett i hele år: kundene våre tilpasser seg og finner nye løsninger i perioder med nedstenging, sier Ramuz Eriksen.

I perioden april-oktober (2. og 3. kvartal) økte XXL omsetningen med 29 prosent i Norge. I nettbutikken økte salget med 38 prosent i denne perioden, opplyser pressekontakten.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer