SINGLES’ DAY: Norske butikker kaster seg over den kinesiske handledagen, Singles’ Day. Foto: Fredrik Hagen/NTB scanpix
SINGLES’ DAY: Norske butikker kaster seg over den kinesiske handledagen, Singles’ Day. Foto: Fredrik Hagen/NTB scanpixVis mer

Singles’ Day er kommet til Norge

Dette er Singles’ Day

Fikk du med deg den nye handledagen?

Norske butikker og kjeder er raskt ute med å adoptere spesielle handledager fra andre land. Fra før har vi blant annet Black Friday (noen kjeder opererer også med Black Week), Cyber Monday og Green Friday, og i år har du kanskje lagt merke til en ny begivenhet:

Flere butikker annonserte supertilbud i anledning Singles’ Day som gikk av stabelen i går. Men hva er egentlig Singles’ Day?

Dette er «singeldagen»

Som navnet tilsier er det en dag for single personer som ble opprettet av Nanjing-universitetet i 1993. Wikipedia forklarer at det er en høytid i Kina der innbyggere feirer at de er stolte over å være single.

Singeldagen faller på 11. november hvert år (11.11), og tallet «1» ble valgt for å markere et individ som er alene.

Seinere er Singles’ Day, ved hjelp av det kinesiske selskapet Alibaba, blitt den største handledagen i verden. Nordic Business Insider skriver at Alibaba alene solgte varer for 30,8 milliarder dollar, rundt 260 milliarder kroner, i løpet av gårsdagen.

PS. Alibaba feirer hvert år denne handledagen med et omfattende show med musikalske innslag med mer i Shanghai i Kina.

– Gjentar suksessen

I fjor kastet de norske butikkene, godt anført av Elkjøp, seg på handletrenden. Forrige uke annonserte butikken at de i år satser ytterligere på Singles’ Day.

– Vi var med på å gjøre Black Friday stort i Norge, og i fjor - da vi lanserte Singles Day – tok kundene våre også denne dagen godt imot. Da er det ekstra gøy å gjenta suksessen, og samtidig ta dagen til neste nivå ved å spre tilbudene ut over to dager! Og det med et morsommere markedsføringsløp enn vi kanskje gjør til vanlig, sa Kristina Opshal, markedssjef i Elkjøp, til Kampanje.

Ark, Jysk, Komplett, Gullfunn Teknikmagasinet og Blush er andre, norske kjeder som deltar på «handlefesten» i år.

Skeptisk

Peder Inge Furseth, professor i innovasjon ved Handelshøyskolen BI, er ikke like entusiastisk. Overfor E24 sier han at det virker ulogisk å legge inn flere salgsdager når varehandelen sliter.

– Men på grunn av at den sliter, har den bygd seg opp et overskudd av varer. Salgsdagene gir muligheter til å få solgt unna disse, sier han til nettstedet.

Han mener at man gjerne skulle visst mer om det som har størst avslag er restvarer, ukurante varer eller overskuddslagre.

– Jeg tror mange forbrukere oppfatter at tilbudene er bedre enn de i virkeligheten er, avslutter han.