VIPPS TOPPER: Vipps er merkevaren nordmenn flest anbefaler til andre. Foto: Kristin Sørdal
VIPPS TOPPER: Vipps er merkevaren nordmenn flest anbefaler til andre. Foto: Kristin SørdalVis mer

Mest populære merkevarer

Dette er merkene nordmenn anbefaler

Toyota skyves ned fra pallen.

En undersøkelse gjennomført av YouGov BrandIndex viser at Vipps troner listen over merkevarer som nordmenn er tilfredse med og kan anbefale til venner og bekjente.

Topp ti-listen domineres i hovedsak av bilrelaterte virksomheter og teknologiselskaper, men banktjenestene Vipps og Sbanken kommer aller best ut.

«Navneskiftet fra Skandiabanken til Sbanken har ikke påvirket kundenes villighet til at rekommandere banken og Sbanken holder fast i andreplassen med en score på 63,5», skriver YouGov i forbindelse med fremleggingen av tallene.

Toyota ned fra førsteplass

Bilhjulprodusentene Nokian og Continental følger etter på de to neste plassene, mens Toyota – som ved forrige kåring lå som nummer én – er skjøvet ned til en femteplass. Skoda og Volvo, to andre bilprodusenter, ligger på henholdsvis syvende- og tiendeplass over merkevarer nordmenn anbefaler.

«Rankingen byder også på tre nyheter fra bilbransjen, som generelt er gode på å skape ambassadører. På femteplassen finnes Toyota med en score på 61,3 og Skoda er kommet inn på syvendeplassen med en score på 56,9, mens Volvo inntar tiendeplassen på rankingen med en score på 54,4.», skriver YouGov.

Best ut blant teknologiselskapene finner vi strømmefavoritten Netflix, som nummer seks, mens svenske Spotify innehar åttendeplassen. Verdens største mobilprodusent, Samsung, plasseres som nummer ni på den norske listen.

Vipps er blitt en vinner blant nordmenn. Foto: YouGov BrandIndex
Vipps er blitt en vinner blant nordmenn. Foto: YouGov BrandIndex Vis mer

Rema 1000 klatrer

YouGov trekker også frem fem klatrere på årets merkevareliste, dette er selskaper som øker stort fra tilsvarende kåring i fjor. Krogh Optikk trekkes spesielt frem.

«Krogh Optikk har forbedret sin Brand advocacy-score med 19,4 prosentpoeng og er dermed årets suverene høydehopper. Andre data fra BrandIndex også at Krogh Optikk har økt andelen tilfredse kunder i løpet av det siste året, muligens som en som følge av en stadig utvikling av kundefordelsprogrammet Krogh+ med rabatter og fordeler til kundene.»

Rema 1000 som fikk en del pepper med «bestevenn»-strategien, gjør et lite byks på årets liste og øker med 6.5 prosentpoeng. Honda, Norwegian og Specsavers trekkes også frem blant klatrerne.

Om listen forklarer analyseselsakpet:

«BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 240 merkevarer. Hver dag intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer», forklarer analyseselskapet.

Apple størst globalt

Interbrand er et annet selskap som rangerer selskaper, i dette tilfellet globalt og etter verdi, og her er det teknologivirksomhetene som dominerer listen. Apple er desidert størst etterfulgt av Google, Amazon og Microsoft på en fjerde.

Coca-Cola er stadig inne blant topp fem, men avstanden ned til Samsung, som er nummer seks, blir mindre og mindre for hver måling.

Bilprodusentene Toyota og Mercedes-Benz følger på plassene bak, mens det sosiale mediet Facebook og hurtigmatkjeden McDonald’s tar de to siste plassene på topp ti-listen.

Hvilken merkevare er du mest fornøyd med og kan trygt å anbefale til venner og bekjente?