Kommentar:

– Det skal dere ha, NSB: Det er skikkelig lettvint å få tilbake penger

Så kjapt og elegant at jeg ikke rakk å tenke på å ta skjermbilder av prosessen.

DU KAN FÅ TILBAKE PENGER: Blir du mer enn 30 minutter forsinket, kan du få tilbake halve billettprisen fra NSB med noen enkle trykk. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix
DU KAN FÅ TILBAKE PENGER: Blir du mer enn 30 minutter forsinket, kan du få tilbake halve billettprisen fra NSB med noen enkle trykk. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix Vis mer

Selv om NSB ofte må finne seg i mye kritikk for forsinkede tog, signalfeil og tilhørende kaos på jernbanestasjonene, har jeg aldri sett maken til lettvint løsning som da jeg skulle be om refusjon på en togbillett.

Daglig pendler jeg fra Rygge til Oslo, så vanligvis har jeg en 30-dagersbillett i NSB-appen på telefonen. Men siden den gikk ut på formiddagen den siste kontordagen før vinterferien, var det lite lønnsomt å starte en ny periodebillett for én tur hjem, etterfulgt av elleve dager uten tog.

Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør på Dinside.no.
Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør på Dinside.no. Vis mer

Derfor ble det enkeltbillett hjem den dagen – en dag det nok en gang var duket for kaos. På grunn av strømproblemer måtte toget stoppe i Vestby, der det fra før var fullt av folk som hadde tatt tidligere tog. Vi fikk ikke noen beskjed utover at «vi prøver å finne noen busser», men ingen busser var å se.

Det var det heller ikke et kvarter senere, så da var det bare å fiske frem telefonen og ringe hjem for å ordne henting i privat regi.

Et par dager etter kom jeg på at NSB har en refusjonsordning, der du kan få tilbake halve billettprisen dersom du blir mer enn 30 minutter forsinket.

Og det var såre enkelt å be om. Du peker nettleseren din til NSBs refusjonsside, logger på, velger hvilken tur du vil klage på og trykker på en knapp. Ferdig.

Trykk på reisen og deretter på en knapp, og vips, så har du søkt om refusjon. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen
Trykk på reisen og deretter på en knapp, og vips, så har du søkt om refusjon. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen Vis mer

Noen dager etterpå fikk jeg beskjed om at klagen var innvilget, og beløpet ble betalt tilbake. Det var selvsagt fordi NSB selv har oversikt over akkurat den togturen, og at den ikke helt gikk som den skulle.

Riktignok hadde det ikke vært like lettvint om jeg hadde kjøpt en papirbillett på automaten på Oslo S, men så lenge du bruker appen er altså dette gjort på sekunder.

Har du periodekort blir det litt mer innviklet, der du må be om refusjon etter at det har utløpt og fylle ut et annet skjema.

Mens jeg er i det blide hjørnet vil jeg også takke kontrolløren på T-banen jeg møtte da jeg kom opp rulletrappen på Jernbanetorget før togavgang. Jeg hadde helt glemt å kjøpe billett (som vanligvis er bakt inn i NSBs periodebillett for min del), men etter å ha forklart meg, fikk jeg et klapp på skulderen med beskjed om å huske det neste gang.