Det er farlig å rocke

Rockegitarister, som jo aldri har vært kjent for en sunn livsstil, har muligens en helserisiko til å tenke på – gjentagende belastningsskader som kan være skadelig for fingrene.

Det er farlig å rocke
Rockegitarister, som jo aldri har vært kjent for en sunn livsstil, har muligens en helserisiko til å tenke på - gjentagende belastningsskader som kan være skadelig for fingrene.

Som de tidlige dødsfallene til rockekonger som Jim Morrison og Jimi Hendrix viser kan det være farlig å jobbe som suksessrik musiker.

Men forskere har funnet ut at et problem rockegitarister har er litt mer hverdagslig.

Rick Parfitt, som er gitarist i veteran-rockegruppa Status Quo, ble tvunget til å ta en pause fra spillingen i fjor fordi han fikk såkalte ”gjentagende belastningsskader”.

Forskning ved Universitetet i Surrey har funnet ut at han langt i fra er den eneste musikeren som er i faresonen, og at problemet er mye større en man tidligere trodde.

Områdene som er utsatt for belastningsskader hos gitarister er nakke/skulder og handledd/hånd-områdene.

Forsker Kathy Lewis fortalte til BBC at det er mange grunner til at rockegitarister skal bli angrepet av disse skadene, og at særlig unge gitarister er utsatt - fordi de pleier å trå til med litt ekstra kraft og styrke.

Det kan virke som om problemet er at rockegitarister, i motsetning til sine kolleger på klassisk gitar, pleier å la gitaren henge lavt nede med en lang rem for å holde den oppe. Det gir en dårlig holdning, stående foroverbøyd, og det kan også skade ryggraden.

Lewis sier at risikoen for skade blir litt redusert av at rockerne pleier å bevege rundt på scenen eller i øvingslokalet.

Den mest vanlige skaden kommer på grunn av de kjappe og gjentagende fingerbevegelsene over gitarhalsen.

- Presset gitaristene har på strengene er veldig hardt, og tempoet fingrene flyttes på er høyt, sa Lewis.

Lewis har noen råd til gitarister som vil unngå belastningsskader:

  1. Varier hvordan musikk du spiller. Det er smart å bruke et bredt utvalg av akkorder, og dermed flere finger-posisjoner.
  2. Øk spilletiden din gradvis i stedet for å plutselig spille åtte timer om dagen.
  3. Begynn forsiktig og spill gradvis tøffere. Ta pauser. Tenk på holdningen din når du spiller.
Mozon.no, 24.10.2002