Det er farlig å rocke

Rockegitarister, som jo aldri har vært kjent for en sunn livsstil, har muligens en helserisiko til å tenke på – gjentagende belastningsskader som kan være skadelig for fingrene.

Det er farlig å rocke
Rockegitarister, som jo aldri har vært kjent for en sunn livsstil, har muligens en helserisiko til å tenke på - gjentagende belastningsskader som kan være skadelig for fingrene.

Som de tidlige dødsfallene til rockekonger som Jim Morrison og Jimi Hendrix viser kan det være farlig å jobbe som suksessrik musiker.

Men forskere har funnet ut at et problem rockegitarister har er litt mer hverdagslig.

Rick Parfitt, som er gitarist i veteran-rockegruppa Status Quo, ble tvunget til å ta en pause fra spillingen i fjor fordi han fikk såkalte ”gjentagende belastningsskader”.

Forskning ved Universitetet i Surrey har funnet ut at han langt i fra er den eneste musikeren som er i faresonen, og at problemet er mye større en man tidligere trodde.

Områdene som er utsatt for belastningsskader hos gitarister er nakke/skulder og handledd/hånd-områdene.

Forsker Kathy Lewis fortalte til BBC at det er mange grunner til at rockegitarister skal bli angrepet av disse skadene, og at særlig unge gitarister er utsatt - fordi de pleier å trå til med litt ekstra kraft og styrke.

Det kan virke som om problemet er at rockegitarister, i motsetning til sine kolleger på klassisk gitar, pleier å la gitaren henge lavt nede med en lang rem for å holde den oppe. Det gir en dårlig holdning, stående foroverbøyd, og det kan også skade ryggraden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lewis sier at risikoen for skade blir litt redusert av at rockerne pleier å bevege rundt på scenen eller i øvingslokalet.

Den mest vanlige skaden kommer på grunn av de kjappe og gjentagende fingerbevegelsene over gitarhalsen.

- Presset gitaristene har på strengene er veldig hardt, og tempoet fingrene flyttes på er høyt, sa Lewis.

Lewis har noen råd til gitarister som vil unngå belastningsskader:

  1. Varier hvordan musikk du spiller. Det er smart å bruke et bredt utvalg av akkorder, og dermed flere finger-posisjoner.
  2. Øk spilletiden din gradvis i stedet for å plutselig spille åtte timer om dagen.
  3. Begynn forsiktig og spill gradvis tøffere. Ta pauser. Tenk på holdningen din når du spiller.
Mozon.no, 24.10.2002