Det enkle er vannvittig dyrt!

Ringnes har nettopp lansert det siste hendige lille skuddet på den store vannflaskestammen: Mini Imsdalflasker, som lett får plass i vesken. Ren, klar, sunn, heilnorsk og trendy. Skal du møte ditt dagsbehov for vann (rundt to liter, i følge Statens Ernæringsråd) med edle vanndråper fra disse flaskene vil det koste deg 78,80 kroner. Vi har testet prisen på drikkevannet.

Publisert
Sist oppdatert


- Har dere vann med mangosmak? Vann med koffein? Eller vann tappet fra isen på Nordpolen?, lurer den kresne kvinnelige kunden som følger med i tiden og helt sikkert forventer effektivitet.

Kelneren nikker stolt, til kvinnen spør:
- Hvorfor det?

Vi har stilt oss spørsmålet: er det virkelig nødvendig å betale så mye for vannet? - Og hvor mye koster det egentlig?

  • Literprisen: Så mye koster vannet.
  • Ved å endre på vannkjøpevanene dine kan du spare tusener hvert år. Her er noen tips til den kresne vanndrikkeren.
  • Vanlig, kilde, eller mineral?

    Det selges per i dag tre forskjellige typer vann i Norge: kildevann, mineralvann og alminnelig drikkevann, (eller stillvann som mange ynder å kalle det, siden det heter still water på engelsk. Dette er forøvrig litt misvisende, i og med at still refererer til vann uten kullsyre, mens kildevann ikke nødvendigvis inneholder kullsyre.)

    Forskjellen på de tre er at kildevannet er hentet fra berggrunnen, og har forskjellige egenskaper fra kilde til kilde; mineralvann sprudler. I tillegg er det drikkevann som tappes fra et lokalt nettverk - og renses, eventuelt tilsettes smak og/eller kullsyre.

  • Fakta om vann
  • Kjøpevann

    Vi kjøper nok mest vann når vi er på farten. Petter Knudsen i Narvesen, en typisk på-farten-forretning, kan fortelle at hele 38% av kioskkjedens totale bryggeriomsetning kommer fra salg av vann på flaske. Og vannandelen bare øker. Knudsen tror imidlertid denne trenden gjerne er mer typisk for kiosker enn dagligvareforretninger, der kundene handler drikke for å ta med seg hjem.

    - Våre kunder er til fots - på vei fra ett sted til et annet, sier Knudsen. - Og nå er det mer akseptert, og mer trendy, å drikke vann enn brus når du går gatelangs.

    Av alt vannet Narvesen selger er Ringnes' Imsdal den klare vinneren - annenhver vannflaske som selges på Narvesen er Imsdal. Farris kommer hakk i hæl og står for mer enn en tredjedel av Narvesens vannsalg.

    Imidlertid må det sies at den store drikkevinneren er Coca-Cola. Hver femte flaske Narvesen selger er en halvliter med vanlig Coca-Cola. Men til oppmuntring for de som er bekymret for nasjonens samlede helse kan vi si at Imsdals 0,5 og 0,6 med sportscap følger like etter.

    - Den nye 0,33 litersflasken Imsdal har fått en bra start, og vi selger forholdsvis mye av den til at den bare har vært på markedet i ti dager, sier Knudsen.

    Den store vannbølgen

    Ifølge Ringnes drakk nordmenn 91 millioner liter kjøpevann i 2002, en økning på 1,8 prosent i forhold til året før, og økningen har fortsatt. Som en soleklar markedsleder, med de store merkevarene Imsdal og Farris, står Ringnes for to tredjedeler av vannomsetningen.

    Vann er det 21. århundrets store trendprodukt - og design og emballasje er viktig. Nå får du kjøpt både Imsdal og Olden på 0,6 litersflasker med såkalt sportscap - praktisk for de som trener og en ekstra desiliter vann. Den nye farrisflasken, først i 0,33 litersvariant til restaurantbransjen fikk Hedersprisen for God Design av Norsk Designråd, og har senere blitt satt i produksjon i 0,75 liter på glassflaske og halvliter på plastikkflaske for salg i dagligvarebutikker.

    Voss Water er en stor hit internasjonalt, men her i Norge må vi foreløpig dra til Oslo og restauranten ORO for å få smake de edle dråpene.
    Voss Water er en stor hit internasjonalt, men her i Norge må vi foreløpig dra til Oslo og restauranten ORO for å få smake de edle dråpene. Vis mer


    Vossevann

    Voss, det rådyre designvannet som faktisk stammer fra Setesdal, er en stor internasjonal slager. Her i Norge er det foreløpig bare på restaurant ORO man får kjøpt de dyre designdråpene, men det selger stort, spesielt i USA og i de store europeiske metropolene. Madonna, Britney, Naomi, Bono, SJP - alle som blir omtalt ved fornavn, kallenavn eller initialer og oppnår øyeblikkelig gjenkjennelse - drikker alle "the world's purest and sexiest water from the unspoiled nature of southern Norway".

    Det er jo noe å drømme om.

    Du blir hva du drikker: Og vi nordmenn liker jo å se på oss selv som kjernesunne individer. Stort sett.

    - Det må være noe i vannet.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer