Vil du fly mest mulig luksøriøst, bør du velge Swissair.
Vil du fly mest mulig luksøriøst, bør du velge Swissair.Vis mer

Det beste flyselskapet i Europa

500 danske forretningsreisende har nylig deltatt i en undersøkelse for å kåre Europas beste flyselskap, og interessant nok kommer KLM, SAS og British Airways meget dårlig ut.

Det danske Instituttet for Opinionsanalyse har spurt 500 forretningsreisende i transithallen på Kastrup Lufthavn hva de synes om service, mat og komfort på de flyselskapene de hadde reist buisnessklasse med de siste 3 månedene. Passasjerene måtte svare på spørsmål om benplass, kabinpersonalets effektivitet, setekomfort, matkvalitet, matens sammensetting, utvalg av drikkevarer osv…Her er de oppsiktsvekkende resultatene:

Ikke bra i Skandinavia

SAS blir rangert som nest dårligst på business class. British Airways, verdens største internasjonale flyselskap, får også meget dårlige skussmål i forhold til sine konkurrenter. Til gjengjeld mener de 500 forretningsreisende at Maersk og Air France er blant det beste flyselskapene i Europa. Og ingen slår Swissair når det gjelder mat og service.

Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med det danske forbrukerbladet Penge og Privatøkonomi, som skriver at det er sittekomforten passasjerene setter mest pris på. Servicenivået til kabinpersonalet teller også høyt, mens maten i grunn ikke er spesiellt viktig.

Dette sier passasjerene

Her er listen rangert fra best til dårligst, basert på den samlede poengsum av totalt ni kvalitetskriterier:

1. Swissair

Gode på : Service
Dårlig på: Drikkeutvalg

Swissair er meget godt likt av passasjerene, har god mat og et utrolig vennlig kabinpersonale.

2. Maersk

Gode på: Setebredde
Dårlige på: Matens sammensetting

Maersk får mye ros av sine passasjerer, og komfort er høyt prioritert.

3. Air France

Gode på: Behagelige seter
Dårlig på: Matens kvalitet

Air France har meget god komfort i følge passasjerene, og et rikt utvalg i drikkevarer. Men matkvaliteten kunne ha vært en tanke bedre.

4. Lufthansa

Gode på: Effektiv betjening
Dårlige på: Matens sammensetning

Lufthansa har effektiv og rask betjening, og god benplass samt utvalg i drikkevarer. Personalet kunne imidlertid ha vært en tanke mer omtenksomme.

5. KLM

Gode på: Service
Dårlige på: Matens sammensetning

KLM er flinke på service, og har en effektiv betjening, men når det kommer til sitteplass er KLM vesentlig dårligere enn konkurrentene.

6. British Airways:

Gode på: Vennlig service
Dårlige på: Matens sammensetning

British Airways får mye ros for sin vennlige betjening, men skiller seg ikke ut på komfort eller mat.

7. SAS

Gode på: Effektiv betjening
Dårlige på: Utvalget av drinker

SAS scorer høyt på matkvalitet, men har dårligere seter enn konkurrentene.

8. Finnair

Gode på: service
Dårlige på: Matens sammensetning

Finnair sliter med dårligere mat og komfort enn sine konkurrenter,

Her er en tabell som viser hvordan disse selskapene gjorde det på kriteriene komfort, service og mat:

BESTE KOMFORT
RangeringFlyselskapPoengsum
1Maersk 83
2Air France78
3Swissair78
4Lufthansa76
5British Airways74
6KLM73
7Finnair64
8SAS63
Rankinglisten er basert på den samlede poengsummen av de 500 passasjerenes dom utfra setets behagelighet, bredde og benplass. Poengtall er i prosent av idealscore.

BESTE MAT
RangeringFlyselskapPoengsum
1Swissair80
2Maersk 69
3Air France69
4SAS68
5Lufthansa67
6KLM67
7British Airways64
8Finnair61
Rankinglisten er basert på den samlede poengsummen av de 500 passasjerenes dom utfra matens kvalitet og sammensetting. Poengtall er i prosent av idealscore.

BESTE SERVICE
RangeringFlyselskapPoengsum
1Swissair83
2Maersk79
3KLM78
4British Airways78
5Air France77
6Lufthansa77
7FinnAir76
8SAS76
Rankinglisten er basert på den samlede poengsummen av de 500 passasjerenes dom utfra kabinpersonalets vennlighet og effektivitet. Poengtall er i prosent av idealscore.


Send inn din mening, så publiserer vi resultatet fortløpende.