Derfor trenger du tran

Det er to viktige grunner til at du bør ta tran.

Folk flest ikke trenger andre vitamintilskudd enn tran. Foto: Colourbox
Folk flest ikke trenger andre vitamintilskudd enn tran. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle vet at tran er sunt, og at vi burde få i oss en liten mengde hver dag. Men vet du hvorfor det er så bra for deg?

Grunnen er: Ved å spise en barneskje tran om dagen får du dekket kroppens vitamin D behov. I tillegg får du i deg gunstige omega 3-fettsyrer.

- Vi anbefaler tran hver dag året rundt på grunn av vitamin D-innholdet, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Arnhild Haga Rimestad, ifølge Helsedirektoratet.no.

Hun legger til at folk flest ikke trenger andre vitamintilskudd enn tran, og at et variert kosthold i tråd med anbefalingene til helsemyndighetene vil dekke behovet for næringsstoffer, vitaminer og mineraler.

Les også:
Ta tran året rundt
Tran – gulper du av det?
Din guide i omega-3 jungelen

Tran hver dag

Tar du tran hver dag? (Avsluttet)
Ja!(57%) 983
Nei! (22%) 374
Jeg prøver.(21%) 355
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Spedbarn

Ifølge Helsedirektoratet er det viktig at spedbarn får i seg tran fra fire ukers alder, for å få i seg tilstrekkelig med vitamin D. Eventuelt kan de få vitamin D-dråper.

Men hvorfor er vitamin D viktig for oss? Her er forklaringen, ifølge Helsedirektoratet.no:

  • D-vitamin er viktig for normal beindannelse i skjelett og tenner.
  • D-vitaminmangel kan forårsake såkalt ”engelsk syke” hos barn, som gir seg utslag i mykt og misformet skjelett, og myke knokler (osteomalaci) hos voksne.
  • Mangel på D-vitamin kan øke risikoen for beinskjørhet og brudd.
  • Annen forskning tyder på at mangel på D-vitamin kan ha betydning for risiko for blant annet kreft, multippel sklerose og diabetes.
Les også: Barn får for lite vitamin D

To kilder

Det er to måter du kan få i deg vitamin D, og det er gjennom maten og fra sollys. Når solen skinner på huden, dannes det vitamin D i huden. Og det er ikke mye som må til:

Ti minutter daglig med sol på ansikt og armer i sommermånedene er nok for å få en god produksjon av vitamin D. Dette kan også dekke behovet for vitaminet i vinterhalvåret.

Ellers er fet fisk, som laks, sild og makrell rik på vitamin D. Egg og kjøtt inneholder også noe vitamin D. I Norge ser vi også at vitaminet tilsettes i for eksempel melk, og ifølge Helsedirektoratet kan vitaminet tilsettes i flere matvarer, som margarin, matolje og smør. Enkelte barneprodukter som barnegrøter og morsmelkerstatning blir også tilsatt vitamin D.

Les mer om vitamin D på Lommelegen

Omega-3

Tran er også viktig fordi det inneholder viktige fettsyrer. Omega-3 fettsyrer er det vi kaller essensielle fettsyrer. Dette betyr at kroppen din er avhengig av å få tilført omega-3 fettsyrer jevnlig for vedlikehold av flere livsviktige funksjoner.

Omega 3-fettsyrer finnes i fisk og skalldyr, samt tran. Vær oppmerksom på at konsentrasjonen av omega 3-fettsyrer i tran kan variere. Du bør få i deg 1 gram omega 3-fettsyrer hver dag. Det finnes også flere matvarer som er beriket med omega-3. Men ikke alle er like begeistret for disse produktene:

- Dette etterlater et inntrykk av at omega-3 er vanskelig å få i seg, men det behøver det ikke være. I stedet for å kjøpe dyr juice og yoghurt tilsatt omega 3, kan man for eksempel spise fet fisk til middag et par ganger i uken eller ha makrell i tomat på brødskiven, sier konsept- og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, Jeanette Roede til NRK.

Omega-3 – mulig uten fisk?

Omega-3 er viktig for:

  • Senker fettinnholdet i blodet.
  • Beskytter mot hjerte- og karsykdommer.
  • Kan hjelpe mot depresjon og vinterdepresjon, samt andre sykdommer som leddgikt.
  • Omega-3 er godt for både hud, vekst, forplantning og nervesystemet, ifølge Alliance Apotek.
  • Omega-3 er viktig for hjernen og studier har vist at inntak av omega 3-fettsyrer under graviditeten kan påvirke barnets mentale utvikling positivt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer