DINSIDE PÅ PLUSS: Dinside kommer til å satse videre på Pluss-innhold i 2018, sier redaktør Andreas Heen Carlsen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
DINSIDE PÅ PLUSS: Dinside kommer til å satse videre på Pluss-innhold i 2018, sier redaktør Andreas Heen Carlsen. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Dagbladet Pluss på Dinside

Derfor ser du Dagbladet Pluss på Dinside

KOMMENTAR: Framover vil Dagbladet Pluss-artikler dukke opp på Dinside-forsiden. Her ser du hvorfor.

Kommentar fra Andreas Heen Carlsen, redaktør i Dinside.
Kommentar fra Andreas Heen Carlsen, redaktør i Dinside. Vis mer

Dinside er en del av Dagbladet – en viktig del av Dagbladet.

Dinside har formelt vært i Dagbladet-familien i flere år. Den siste tiden har vi styrket samarbeidet betraktelig, og Dagbladets toppsjef John Arne Markussen er nå også sjefen vår. Det har vært et løft for begge partene – samarbeidet mellom redaksjonene drar oss tettere sammen. Når det gjelder Pluss-innhold, er mye av det skrevet av Dinside-journalister, og vi vil selvsagt også publisere det på Dinside-forsiden.

Dagbladets satsing på abonnementsinnhold er en raskt voksende nettsuksess. Pluss-satsingen har i likhet med tilsvarende satsinger i andre medier, startet litt stille og forsiktig. Nå er abonnementsøkonomien på nett i ferd med å ta av i Norge. Faktisk er nett-abonnement snart en like viktig inntekt for norske medier som de tradisjonelle nett-annonsene.

Leserne oppdrar oss

Norske mediers utfordring de siste 20 årene har ikke vært at vi har manglet lesere. Utfordringen har vært å finansiere journalistikken.

Da avisene startet med nettaviser på 90-tallet, handlet nettøkonomien om å generere flest mulig klikk på artikler. Det hadde flere effekter, og mange av dem handlet etter hvert ikke om å lage god journalistikk. Klikkhoreri. Fake news. Luretitler. Viral-nettsteder.

Men på den andre siden lærte vi noe viktig ved den klikkdrevne journalistikken. Leserne oppdro oss. Vi sluttet å lage innhold ingen leste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi som jobber i Dinside i dag, har en svært takknemlig jobb. Som snart 20 år gammel redaksjon har vi opparbeidet en høy troverdighet hos leserne. Den posisjonen hadde vi ikke hatt dersom vi underveis hadde tatt snarveier. Hver morgen snakker vi i redaksjonen om hva vi kan hjelpe folk med i dag.

Ingen er lenger interessert i et redaksjonelt produkt som er drevet av klikk. Ikke redaksjonen, ikke leserne, og heller ikke annonsørene. Vi vil ha kvalitet. Vi leser fordi vi vil lære, finne ut, diskutere. Leserne krever å bli tatt på alvor. Annonsører krever å bli plassert sammen med kvalitetsinnhold.

Pluss-innhold leserne vil ha

Plussing er irriterende for de leserne som ikke ønsker å abonnere på oss, men det er uten tvil bra for journalistikken.

Forrige uke publiserte Dinsides journalister en stor test av rimelige felleski på Dagbladet Pluss. Den ene testen har generert over 1.600 nye abonnenter til Pluss. Det er et godt eksempel på at abonnementsmodellen gir oss mer armslag enn vi hadde tidligere til å lage kostbar forbrukerjournalistikk som mange trenger.

De fleste redaksjoner som starter med plussing, får selvfølgelig tilbakemeldinger fra leserne. Det skulle bare mangle. Denne gangen har de negative tilbakemeldingene vært få. Jeg vil anta at det skyldes at mange allerede er vant til dette fra andre nettaviser, og at «alle» skjønner at vi kommer til å styre etter forretningsmodellen vår uansett. Likevel vil jeg invitere alle som leser oss om å sende meg tilbakemeldinger på hva vi kan gjøre bedre og annerledes. Du kan bruke kommentarfeltet under, eller du kan sende meg en e-post og si hva du syns.

En litt forsiktig start

I skrivende stund ligger det 47 åpne/gratis-artikler på Dinside-forsiden. Det ligger fire pluss-saker der. Som leser må du forvente at andelen pluss-stoff kommer til å øke neste år, og at du trolig kommer til å bli stadig mer fristet til å bli abonnent.

Hvis du slår til nå, får du Dagbladet Pluss til en superpris.