<strong><B>IKKE SÅNN:</strong> </b>Ikke la butikken ta kortet ditt og stå for alt annet enn PIN-koden. Sjekk at beløpet du faktisk godtar er riktig! Foto: RADIUS / NTB SCANPIX
IKKE SÅNN: Ikke la butikken ta kortet ditt og stå for alt annet enn PIN-koden. Sjekk at beløpet du faktisk godtar er riktig! Foto: RADIUS / NTB SCANPIX Vis mer

Derfor må du sjekke beløpet før du betaler med kort

«Kansellerte betalinger» og feil beløp kosta sydenturist 16.700 kroner.

Publisert
Sist oppdatert

«Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er riktig» råder de fleste banker og Finans Norge.

Og med god grunn: Vet du ikke hva butikken trekker fra kortet ditt, risikerer du at de trekker for mye. Enten ved et uhell, eller som ren svindel.

Sistnevnte fikk en norsk kvinne erfare på Gran Canaria. Og ettersom hun ikke hadde fulgt bankenes råd, slet hun med å få pengene tilbake.

LES OGSÅ: Morten ble skimmet, slik unngår du å gå i samme fella

«Gikk ikke gjennom!»

Tidligere i år skulle kvinnen kjøpe et Sony-videokamera i byen Puerto Rico på Gran Canaria. Det skulle koste 285 euro, omlag 2.600 kroner, og hun ville betale med kredittkort.

- Beklager, betalingen ble kansellert! fortalte de ansatte.

Hun ble derfor bedt om å prøve igjen, og igjen, og igjen. Til slutt tok hun ut penger i en minibank for å betale kontant – eskortert av de «hjelpsomme» selgerne.

- Men prøv kredittkortet en siste gang! rådet butikken etterpå, og kvinnen fulgte de tre-fire selgernes råd.

Da betalingen heller ikke denne gangen gikk gjennom, ifølge butikken, betalte hun kameraet kontant og forlot butikken.

LES OGSÅ: Slik handler du trygt på nettet – lovene, tipsene, fellene

<strong><b>IKKE ALENE:</strong> </B>Nettavisa <a target="_blank" href="http://www.canariajournalen.no/content/search?SearchButton=S%C3%B8k&SearchText=kamera+svindel">Canarijournalen.no har en rekke saker</a> om nordmenn som har opplevd samme svindel, med samme varer, i samme butikk.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
IKKE ALENE: Nettavisa Canarijournalen.no har en rekke saker om nordmenn som har opplevd samme svindel, med samme varer, i samme butikk. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Banken ville ikke hjelpe

Senere viste det seg at selgerne hadde løyet om både beløp og hvorvidt betalingen faktisk gikk gjennom: Butikken hadde trukket totalt 1.820 euro, over 16.700 kroner, fra kortet hennes.

Finans Norges «Ti gode råd for kortbruk»

  1. Skjul inntastingen av PIN-koden, ikke la noen titte over skulderen din.
  2. Bruk regionsperre når det er mulig.
  3. Avslå assistanse fra «gode hjelpere» ved minibanken.
  4. Følg med på kontoen din og meld straks fra til banken hvis du oppdager unormale transaksjoner.
  5. Ha gjerne sparepengene på en annen konto i banken enn kortkontoen.
  6. Er du på reise, kan det være lurt å ha to kort oppbevart på ulike steder.
  7. Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er riktig.
  8. Kortet må oppbevares slik at kort og PIN-kode ikke blir gjort tilgjengelig for andre.
  9. Lær deg PIN-koden utenat, og oppgi den aldri til noen.
  10. Hvis kortet blir borte, meld umiddelbart fra til sperretjenesten som banken din har oppgitt.


«Hun var omgitt av tre, fire selgere. Ved betaling tastet de inn beløp, og ba henne taste kode. Hun fikk ikke anledning til å se beløpet de tastet inn. Hun opplevde situasjonen som ubehagelig, og fikk mistanke om at hun kunne være utsatt for svindel» står det i uttalelsen fra Finansklagenemnda, hvor tvisten havnet.

Banken ville nemlig ikke dekke tapet hennes, nettopp på grunn av situasjonen kvinnen beskriver.

«Det var ifølge banken uaktsomt av klageren å taste kode uten at hun fikk se de beløpene som ble belastet. Hun tok en bevisst og kalkulert risiko ved å gjennomføre transaksjonene» står det i uttalelsen.

LES OGSÅ: Slik passer banken på pengene dine – følger med på pengebruken

Reddet av kredittkort

Nemnda er uenig med banken, og viser til finansavtalelovens paragraf 54 b. Den sier at du overfor banken kan «gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren».

Vel og merke når du handler med kredittkort, som MasterCard, og ikke debetkort eller kontant.

«Ut fra det som er kjent fra lignende situasjoner, fester nemnda lit til klagerens forklaring om at situasjonen var ubehagelig og at klageren følte seg så presset av personene på stedet at hun ikke så noen annen utvei enn å gjøre som de sa» skriver nemnda, som derfor mener at kvinnen må slippe å betale kredittkort-regningen.

At videokameraet dessuten viste seg å være et helt annet enn hun trodde, og ikke verdt prisen hun betalte, kan ikke banken hjelpe henne med. Dette ble nemlig betalt kontant.

LES OGSÅ: Derfor bør du bruke kredittkortet på ferien

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer