TAST PIN-KODE ELLER «OK»? Mange opplever at de likevel må taste PIN-kode eller godkjenne beløpet med «OK», selv om de er under 500-kronersgrensa for kontaktløs betaling. Her er forklaringen på hvorfor dette skjer. Foto: NTB scanpix
TAST PIN-KODE ELLER «OK»? Mange opplever at de likevel må taste PIN-kode eller godkjenne beløpet med «OK», selv om de er under 500-kronersgrensa for kontaktløs betaling. Her er forklaringen på hvorfor dette skjer. Foto: NTB scanpix Vis mer

Derfor må du likevel taste PIN eller «OK»

Du slipper ikke helt unna betalingsterminalen selv om du kan betale kontaktløst.

Publisert

«Kontaktløs betaling» betyr at du kan betale med bankkort i en betalingsterminal uten å måtte dra kortet eller stikke kortet inn i kortterminalen.

I tillegg til at transaksjonene på denne måten skal gå raskere, noe som butikkene anser som en fordel fordi dette skal kunne minke køene i kassa, er en av de store fordelene i disse «corona-tider» at antallet fysiske berøringspunkter begrenses.

Du skal kun behøve å taste PIN-kode dersom betalingen er over en gitt beløpsgrense.

Ideelt sett skal du altså kunne legge kortet mot kortterminalen og slippe å måtte taste på eller berøre betalingsterminalen overhodet.

Men slik er det ikke alltid.

Du kan fremdeles bli bedt om å taste PIN-kode selv om beløpet du skal betale er under beløpsgrensa for PIN-fri, kontaktløs betaling. Og du kan bli bedt om å taste «OK» for å godkjenne beløpet, selv om også dette er under beløpsgrensa.

Hvorfor må jeg taste PIN-kode?

Du har kanskje selv opplevd det, eller hørt andre spørre om det i butikken:

- Hvorfor må jeg taste PIN-kode? Beløpet er jo innenfor grensa for å slippe å taste kode?

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS som BankAxept er en del av, forteller at BankAxept i samarbeid med bankene økte grensen for kontaktløs betaling uten PIN til 500 kroner i mars, og at dette fortsatt gjelder på ubestemt tid.

Men likevel kan du oppleve at du må taste PIN-kode selv om beløpet du skal betale er på under 500 kroner. Hvorfor er det slik?

- Selv om grensen er på 500 kroner er det også satt et akkumulert beløp for når man må taste PIN-koden, derfor hender det at man også må taste PIN for kjøp under grensen på 500 kroner noen ganger. Dette er satt av sikkerhetshensyn og bestemmes av europeiske myndigheter. Man kan alltid betale kontaktløst, selv over 500 kroner, men må da alltid taste PIN, sier Kjærnes til Dinside.

Hva dette akkumulerte beløpet er, vil ifølge Kjærnes avhenge av banken din:

- De akkumulerte grensene er satt av bankene, derfor er det litt ulikt avhengig av hvilket bankforhold man har, forteller hun.

I tillegg til dette kan det også være en annen ting som kan utløse at du blir bedt om å taste PIN-kode selv om beløpet er under 500-kronersgrensa:

- Som en ekstra sikkerhet er det satt grenser i kortet som gjør at man må benytte PIN-kode av og til selv om beløpet er under 500 kroner. Derfor er det slik at man må taste PIN noen ganger avhengig av hva bruksmønsteret på kortet har vært, sier Kjærnes, og understreker at det ikke er slik at dette skjer helt tilfeldig.

Hvorfor må jeg godkjenne beløpet med «OK»?

Mange kan oppleve at de blir bedt om å godkjenne beløpet ved å trykke «OK» på betalingsterminalen.

Dette er det mange spørsmål om også i sosiale media, og det pekes ofte mot dagligvarekjedene, som du kan se et eksempel på her:

Ifølge Kjærnes, kan dette skje der butikkene har en lojalitets- eller rabattordning:

- I de tilfellene du må trykke «ok» for å godkjenne betalingen er det fordi butikken gjør et oppslag mot lojalitets- eller rabattordninger i bankkortet, og beregner beløpet du skal betale. Når dette er beregnet er det nødvendig med en godkjenning, forteller Kjærnes, og forklarer videre:

- Når man må trykke «ok» gjøres det et oppslag for å se om man er medlem av en lojalitets- eller rabattordning, og så beregnes beløpet man skal betale. Det er altså da man sjekker om man har et «medlemskap» og beregner prisen man eventuelt skal betale, eller poeng som samles for et kjøp.

Det er imidlertid ikke slik at dette er noe som automatisk skjer på alle steder der butikken har en lojalitets - eller medlemsklubb. Noen gjør oppslaget manuelt fra kassen, hvor man sjekker medlemskap opp mot for eksempel et telefonnummer.

- Ikke alle butikker som har en lojalitets- eller rabattordning har det integrert mot kortet, noen gjør også et manuelt oppslag mot et telefonnummer eller mail man har registrert. Men mange butikker, spesielt dagligvare, gjør slike oppslag via korttransaksjonen, sier Kjærnes.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer