Derfor handler vi ikke på nett

De tre hovedgrunnene for ikke å handle via nettet var:

[Ugjyldig objekt (NAV)]

  • Foretrekker å handle selv i butikken,

  • ønsket ikke å sende kredittkortopplysninger online,

  • for dårlig utvalg.

Dårlig utvalg


Sammenlignet med menn er kvinner langt mer opptatt av at utvalget i butikken er bra. Ofte er dette avgjørende for om de i det hele tatt vurderer å handle der.

- "Jeg er opptatt av mangfold, og den følelsen har jeg ikke når jeg surfer i diverse nettbutikker. Det skal være noen fordeler ved denne type handel, og akkurat nå, finner jeg ingen (Une, 39 år)."

Startsidene til nettbutikkene må gi kundene et godt overblikk over produktutvalget, ellers blir inntrykket av butikken dårlig.

- Useriøse tjenestetilbydere og dårlige erfaringer med netthandel blir fort spikeren i kista for framtidig netthandel, sier Ørnlund.

En dårlig erfaring ødelegger

- "Jeg bestilte en hands-free engang, som ikke kom. Etter flere purringer kom den endelig, men da jeg skulle ta den i bruk, virket den ikke!"

For mange er altså dette med useriøse leverandører og slett kundebehandling et problem som gjør at de holder seg unna netthandel.

Manglende brukervennlighet

- "... hvis du skal ha noe, og ikke klarer å finne det, eller får bestilt det…det er det som er så frustrerende. Da skal det mye til før du gjør det samme på nytt, når man har dårlige erfaringer liksom" (Une, 39 år).

Artikkelen fortsetter under annonsen

At det er enkelt å å bestille varer i nettbutikken, og ikke minst å finne fram på nettet er helt essensielt for å få flere kvinnelige nettbrukere, poengterer Ørnlund.

Et stort irritasjonsmoment var at det finnes så mange dårlige nettbutikker. Det virker som om mange nettbutikker ikke tar hensyn til de som skal bruke sidene, flommen av informasjon er ikke tilrettelagt den jevne forbruker.

- I og med at teknologi vanligvis er mannens domene, kan man nesten regne med at det er menn som står for design av nettportalene også, uavhengig av målgruppe, dette er et problem sier Ørnlund.

Pris


- "Jeg var innom h&m (.no) i går, og de var faktisk litt dyrere enn i butikken. Da gadd jeg i alle fall ikke kjøpe noe!’ (Anne, 17 år)."

Det å handle på nettet er forbundet med kostnader: Tellerskritt for å være oppkoblet er en ting, og selv om enkelte har skaffet seg gratisabonnement, er det fremdeles mange som betaler for sitt Internett-abonnement.

- I tillegg til prisen på selve produktet og nettkostnadene, kommer også fraktkostnader, og normalt et oppgjørsgebyr. Alle mine informanter, både de som handler på nettet, og de som ikke gjør det, er påpasselige på at prisen ikke skal være for høy.

Det som skiller jentene/kvinnene i den ikke handlende gruppen fra de andre, er at disse regelrett ikke er interessert i å betale noe ekstra for en vare, som de attpåtil må vente på levering. For disse er mao. riktig pris og raskere leveringstid viktig, sier Ørnlund.

Asosialt med netthandel

- "Jeg får helt hetta når det er masse masse informasjon på skjermen og en må sitte omtrent med lupe for å finne ut hvor tingene er. Da er de bedre å gå inn i en butikk, hvor helheten er bedre tilgjengelig enn på skjerm’ (Kristin, 40 år)."

Det å kunne prøve klær, se og ta på dem, er for mange kvinner en svært viktig faktor og hjørnesteinen når det gjelder å shoppe, sier Ørnlund.

En shoppingrunde blir ofte kombinert med treff av venninner - en slags sosial sammenkomst, den opplevelsen finnes ikke på nettet.

- I tillegg har vi hensynet til den personlige service. Dette blir viktigere jo dyrere produktet er. Det å vite at en kan bytte uten videre problem dersom en ikke er fornøyd, levere inn til reparasjon dersom produktet går i stykker, kort sagt; det å ha en selger, eller et fjes å forholde seg til, bekrefter Ørnlund.

Personlige opplysninger - kredittkortnummer

- "Hvis jeg er usikker på om jeg skal ha varen, er det utrolig irriterende å måtte fylle ut navn, adresse, alder etc. Bare det kan få meg til å la vær. Jeg gidder ikke få masse med uønsket e-post fordi jeg kanskje passer profilen på en ny, dødsgod øyekrem!" (Vera, 15 år).

- "Jeg var ganske oppstemt fordi jeg hadde funnet en bok jeg hadde lett etter lenge, og registreringsprosessen gikk derfor unna i en fei. Da bestillingen var sendt, satt jeg meg ned, og fikk litt panikk; hadde nettsiden Nsafe merket, og hva i all verden skulle de med både e-post adressen min og mobilnummeret?" (Gitte 38 år)

Både de unge og eldre deltagerne i undersøkelsen viser tydelige begrensninger over hva de tillater å oppgi i for eksempel en registreringsprosess i en nettbutikk.

- Kunne de ha valgt selv ville alle foretrukket å slippe og oppgi personlige opplysninger som f.eks. fødselsnummer, inntekt, kredittkortnummer, og e-post adresse, sier Ørnlund.

Sikkerhet

Flere av intervjuobjektene er generelt skeptiske til netthandel. Ord som svindel, personvern og utebliving av varer blir ofte nevnt som faktorer talende mot netthandel.

- Skepsisen blant kvinnene i undersøkelsen er også helt uavhengig av både alder og handelsvaner. Flere nevner imidlertid Nsafe merket, og de er veldig observante på om det finnes på portalen de er inne på. I så fall anser de både registrerings- og betalingsprosessen som tryggere, mener Ørnlund.

Reelt sett lite å frykte

E-post til Cand.Polit: Pia Ørnlund
E-post til Cand.Polit: Pia Ørnlund Vis mer

Objektivt sett er det imidertid ikke mer risikofylt å handle på nettet enn f.eks. per postordre.

Så lenge betalingen foregår ved hjelp av postoppkrav, går de to mer eller mindre ut på ett. Dersom du ikke har betenkeligheter med å handle via postordre, så bør heller ikke netthandel være noe problem, fastslår Ørnlund.

Sikkerheten er derfor ikke hovedproblemet, men derimot at useriøse forhandlere ødelegger tilliten på vegne av sine kolleger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Misbruk av kredittkort og betalingsinformasjon er ikke særegent for Internett. Man skal mao. forholde seg til Internett som til andre salgskanaler; forsikre seg at det er et seriøst firma man kjøper eller bestiller fra, avslutter Pia Ørnlund.