Derfor handler kvinner på nettet

Fordelene som ble nevnt var: Lett tilgjengelig, enkelt, raskt, nysgjerrighet, god informasjon om produkter, godt utvalg, og annerledes.

[Ugjyldig objekt (NAV)]
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kun syv av de 17 intervjuobjektene hadde handlet på nettet.

De syv hadde i snitt lagt igjen mellom 1000-1500 kroner per handel. Det er dessuten verdt å merke seg at mesteparten av pengene ble lagt igjen på norske nettsteder. I følge kvinnene var dette verken mer eller mindre enn de ville ha brukt sammenlignet med tradisjonell handel.

De som ikke hadde brukt nettet til handel, kunne heller ikke tenke seg å gjøre det, nesten uansett hvor billig, lettvint og tidsbesparende det måtte være. Behovet var der rett og slett ikke.

- Ser man ikke poenget eller forstår ikke bruken av netthandel, blir det heller ikke brukt, sier Ørnlund.

Dette la de som hadde handlet på nettet vekt på:

Gjenkjennelige produkter

Det må være enkle og håndgripelige produkter. Bøker, CDer, reiser, kosmetikk og div. billetter (teater- og kinobilletter) er klassikerne som går igjen.

Også de som ikke bruker nettet til handel oppgir de samme produktene som potensielle, dersom de i det hele tatt skulle handlet via Internett.

NEI til klær & sko

Et ganske markant fravær hos alle intervjuobjektene var produkter som klær og sko. Dette er tydeligvis produkter som informantene foretrekker å finne på tradisjonelt vis; i butikken, for deretter prøve, kjenne på kvalitet, se fargen etc.

Med ett unntak var det bare en som hadde kjøpt klær og sko på nettet. Dette var imidlertid ingen suksess: "Hun synes det var vanskelig å finne riktig størrelse, ikke bare til seg selv, men også til barna," bekrefter Ørnlund.

Lettvint & tidsbesparende

Kvinnene er resultatorienterte, og gir uttrykk for at det nesten ikke hadde vært aktuelt å handle på Web dersom det ikke hadde vært for at livet og hverdagen blir forenklet til en viss grad.

- "Jeg er veldig godt fornøyd med det netthandel gjør for å lette livet mitt rundt det å ha familie og barn", sa en av intervjuobjektene.

Ingen av informantene i denne gruppen har en spesiell preferanse på om det skal være norske nettsteder, selv om flest kjøp er blitt utført via norske handelsnettsteder.

Informasjonskanal framfor butikk

Mange bruker Internett som en ren informasjons- og produktdatabase.

Svært mange lar Internett bli med det, og bruker tradisjonelle butikker til selve handelstransaksjonen.

- "Det er ikke naturlig for meg, så derfor gjør jeg det heller ikke", sier Grete på 75 år.