Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Derfor er du oppblåst

Du spiser sunt, men likevel buler magen. Her er årsaken.

Vi blir stadig rådet til å få i oss nok fiber. Og fiber er en viktig del av et godt kosthold.

Slik blir usunt sunt

Kostfiber er komplekse karbohydrater som kroppen din ikke tar opp i seg. Derfor gir det deg ikke energi, men hjelper til med å transportere skadelige stoffer ut av kroppen.

Gjør deg mett

Fiber gir god metthetsfølelse, er bra for fordøyelsen og kan også beskytte mot kreft i tykktarmen, og irritert tarm.

Spis opp brødskorpene!

Fiber forbygger diabetes, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, overvekt og hjerte-/karsykdommer.

Les mer på Lommelegen.no: Fakta om fiber

Gode fiberkilder er bønner, frukt, fullkorn, helkorn, nøtter og grønnsaker.

Hvor mye kostfiber du trenger avhenger av hvor gammel du er:

  • Kvinner under 50 år trenger cirka 25 gram daglig.
  • Kvinner over 50 trenger 21 gram.
  • Menn under 50 trenger 38 gram per dag.
  • Menn over 50 trenger 30 gram.

Gir deg tarmgass

Fiberets bakdel er imidlertid at du kan bli oppblåst i magen av det. Grunnen er at fiberrik mat gjerne ikke fordøyes skikkelig før den når tykktarmen.

Her bryter sunne bakterier ned maten, og denne prosessen skaper gasser; hydrogen, karbondioksid og metan, ifølge helsenettstedet Prevention.

Gassene får magen til å svelle. Gassen må jo ut etter hvert også, og luktfri er den neppe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dropp de dårlige matvanene

Heldigvis er det en løsning på problemet. Er du ikke vant til mye fiber i kosten er det lurt å innføre det gradvis over noen uker, slik at kroppen venner seg til det.

Deretter bør du la fiberinntaket være jevnt, slik at magen ikke får «fiber-sjokk» etter et fiberrikt måltid.

Sist, men ikke minst, bør du drikke mye vann, slik at fiberet lett kan bevege seg gjennom fordøyelsessystemet. Da unngår du treg og oppblåst mage.