Kjøpte «ny» Arc´teryx-jakke på Finn.no

Den «nye» skalljakken hadde flekker og lommene fulle

Nå må selgeren betale tilbake over 4.000 kroner.

NY JAKKE VAR BRUKT: Informasjonen om brukte klær som selges privat, skal være riktig. Hvis ikke kan kjøper kreve å få pengene tilbake. Illustrasjonsfoto: Berit B. Njarga
NY JAKKE VAR BRUKT: Informasjonen om brukte klær som selges privat, skal være riktig. Hvis ikke kan kjøper kreve å få pengene tilbake. Illustrasjonsfoto: Berit B. Njarga Vis mer

Se for deg følgende scenario: Du har lyst på en ny, dyrere jakke, og for å spare noen kroner velger du å kjøpe den fra en privatperson, som forteller deg at «jakken er pakket ut av plasten og prøvd på. Ellers aldri brukt».

Når jakken til 4.000 kroner så dukker opp i posten noen dager senere, pakker du opp en flekkete jakke.

Selgeren står på sitt - og hevder at flekkene ikke var på jakken ved innlevering til posten.

Hva gjør du da?

Flekkete, gammel jakke

Nettopp dette har en mann som skulle handle en blå Arc´teryx-jakke opplevd. I tillegg til at jakken hadde flekker da han pakket den opp, som selgeren altså hevdet ikke var der før han sendte pakken, fant kjøperen både en hals, flere billetter og et skikort i jakkelommene. Dette skyldtes ifølge selgeren at tingene var blitt plassert der i demonstrasjonsøyemed for en annen som hadde vært innom selgeren og vurderte å kjøpe jakken.

Dermed kontaktet kjøperen produsenten av jakken og oppga serienummeret til jakken han hadde kjøpt, som viste seg å ikke være fra 2017, slik selgeren hadde opplyst om, men fra 2011.

Dermed ville kjøperen heve kjøpet og ha dekket fraktkostnadene, noe selgeren ikke var villig til. Dermed havnet jakkekjøpet hos Forbrukerrådet, og havnet tilslutt i Forbrukerklageutvalget, som har behandlet klagen.

Får pengene tilbake

Forbrukerutvalget slår fast at «slik de vurderer saken har innklagde bevisst villedet klageren ved å selge han en betydelig brukt jakke som ny/ubrukt, og det foreligger en mangel».

Ved kjøp mellom private er det kjøpsloven som ligger til grunn. For at kjøperen skal heve kjøpet, må mangelen være vesentlig - noe de mener er tilfellet i denne saken. Dermed skal mannen som kjøpte jakka ha tilbake kjøpesummen i tillegg til fraktkostnaden, slår de fast.

Det er slett ikke første gang Forbrukerklageutvalget kommer frem til denne konklusjonen. Dinside har tidligere fortalt at dersom du skal selge brukte klær, gjelder det å være ærlig i annonsen - hvis ikke risikerer du å måtte gi pengene tilbake til den som kjøpte plagget av deg.

Dette gjør du om du blir lurt

Pia Cecilie Høst, leder av forbrukerdialog hos Forbrukerrådet sier til Dinside at dersom du kjøper en vare av en privatperson så kan du ikke forvente samme grundige informasjon som du kan av en profesjonell selger.

- Samtidig skal du ikke bli lurt, påpeker hun.

For å unngå nettopp dette, anbefaler hun at du møter folk ansikt til ansikt ved kjøp av en privatperson, slik at du kan undersøke varen før du slår til.

- Dessverre er ikke det alltid mulig. Da er det viktig å benytte seg av trygge betalingsløsninger og ikke betale på forhånd. Da kan du oppleve at selger forsvinner i løse lufta, og du får hverken varen eller pengene tilbake, understreker Høst.

Skulle du ha slått til på en vare, som selgeren har reklamert med at er ny, men så er det tegn på at den har vært i bruk, hvordan går du da frem? Forbrukerrådet anbefaler at du gjør følgende for å unngå problemer, eller om varen ikke oppfyller:

  • Lag gjerne en enkel avtale på e-post for eksempel, om du skal kjøpe eller selge, da har du skriftlig dokumentasjon. Få med pris, hva som kjøpes/selges og eventuelle feil.
  • Er varen mangelfull ved kjøp, så kontakt selger. Den du kjøper fra skal ha muligheten til å rette opp i feilen, det vil sienten skaffe deg en ny vare eller tilby et prisavslag.
  • Er det en stor feil, dvs i dette tilfellet en godt brukt vare, så vil du ha rett på pengene tilbake. Er det små tegn til bruk så er et lite prisavslag en grei løsning.
  • Forbrukerrådet gir råd og veiledning hvis kjøpet ikke går som det skal, og blir ikke konflikten løst kan vi mekle i saken.