Programvare og spill dominerer CD'ene du får med databladene. (Alle bilder: Dag Yngve Dahle)
Programvare og spill dominerer CD'ene du får med databladene. (Alle bilder: Dag Yngve Dahle)Vis mer

De omstridte gratis-tingene

Omstridte er de, men deilige, deilige. Bladhyllene bugner av blader med ekstra CD'er, sminke og allverdens duppeditter.

- Bladforlagene legger åpenbart ved ekstra ting for å lokke folk til å kjøpe bladene, sier førstekonsulent Hanne Sørli i Forbrukerombudet.

- De vedlagte tingene gir en merverdi for leserne. Mange opplever at dette tilfører produktet noe ekstra, sier Gunnar Farstad i Narvesen Distribusjon.

I England kalles ekstra-tingene for "freebies". Også i norske bladforlag blir fenomenet mer og mer utbredt. Ofte er tingene sponset av bedrifter ute etter en god reklameeffekt. Praksisen med ekstrating er imidlertid omstridt.

Omstridt

Forbrukerombudet reagerte i fjor mot flere norske blader, deriblant Henne (almanakk), Det Nye (sminke), Mann (CD-holder) og Donald Duck (diverse). Flere saker er brakt inn for Markedsrådet.

Original variant: Plugg følger med blad. Vis mer

Ombudet mener praksisen strider mot Markedsføringsloven - og særlig paragraf 4 om "tilgift".

Tanken er at konkurransen mellom bladene skal dreie seg om selve produktet, og ikke tingene som er vedlagt.

- Loven sier at tilleggsytelsen må ha en naturlig sammenheng med hovedproduktet. Det må kunne ses på som en enhetlig pakke. Vi kan ikke se at en almanakk har en naturlig sammenheng med et blad som Henne. En CD med programvare har en naturlig sammenheng med et datablad, sier Sørli.

Forbrukerombudet sier at de av praktiske hensyn ikke reagerer mot utenlandske bladforlag. Du vil med andre kunne kjøpe utenlandske blader med freebies også i årene som kommer.

Frykter prisøkning

Forbrukerombudet følger praksisen på det norske bladmarkedet med argusøyne for tida. De skjeler til Milton Friedmans ord om at "there is no such thing as a free lunch".

Jentebladene bruker ofte kosmetikk som lokkemiddel. Vis mer

- Siden Donald Duck er et barneblad, gjør ekstratingene at barn lokkes til å kjøpe bladene. Etter at vi tok opp saken, ligger eventuelle gratis-ting på baksiden av bladet, sier Sørli.

De økte kostnadene for ekstra-tingene må dekkes av noen. Mange har sett at prisene for blader med vedlegg har en tendens til å stige noe.

- Narvesen legger ikke på prisene på grunn av disse gratis-tingene. Det kan imidlertid hende at transportkostnadene for utenlandske blader blir høyere på grunn av økt vekt, sier Gunnar Farstad i Narvesen.

- Vi frykter at dette fører til en prisøkning på sikt, sier Hanne Sørli i Forbrukerombudet.